Kapitel 7: Spårning av SEO prestanda

Innehåll:
Börja med slutet i åtanke
Använda Google Analytics för att avslöja insikter om trafik
Ytterligare vanlig SEO-statistik
Prioritera dina SEO fixar

Förbered dig för framgång.

De säger att om du kan mäta något kan du förbättra det.

I SEO är det inte annorlunda. Professionella skapare av SEO spårar allt från ranking och konverteringar till förlorade länkar och mer därtill för att bevisa värdet av SEO. Att mäta påverkan av ditt arbete och pågående förfining är avgörande för din framgång inom SEO, bevarande av klienter och upplevt värde.

Det hjälper dig också att ändra dina prioriteringar när något inte fungerar.

SEO prestanda och spårning

Börja med slutet i åtanke

Samtidigt som det är vanligt att ha flera mål (både makro och mikro), är det viktigt att skapa ett specifikt primärt mål.

Det enda sättet att veta vad webbplatsens primära mål skall vara är att ha en stark förståelse för webbplatsens mål och / eller kundbehov. Bra kundfrågor hjälper inte bara till att strategiskt styra dina ansträngningar, utan de visar också att du bryr dig.

Exempel på kundfrågor:

1. Kan du ge oss en kort historia om ditt företag?

2. Vad är det monetära värdet på en nyligen kvalificerad lead?

3. Vilka är dina mest lönsamma tjänster / produkter (i ordning)?

Tänk på följande tips när du fastställer en webbplats primära mål, ytterligare mål och riktmärken:

Målsättande tips

·         Mätbart: Om du inte kan spåra det kan du inte förbättra det.

·         Var specifik: Låt inte vag marknadsföringsjargong för branschen vattna ur dina mål.

·         Dela dina mål: Studier har visat; att skriva ner och dela dina mål med andra ökar dina chanser att uppnå dem.

Mätning

Nu när du har ställt in ditt primära mål kan du utvärdera vilka ytterligare mätvärden som kan hjälpa din webbplats att nå sitt slutmål. Att mäta ytterligare (tillämpliga) riktmärken kan hjälpa dig att behålla en bättre puls på den nuvarande webbplatsens hälsa och framsteg.

Engagemangsstatistik

Hur uppträder människor när de når din webbplats? Det är frågan som statistik för engagemang försöker besvara. Bland den mest populära statistiken för att mäta hur människor engagerar sig i ditt innehåll innefattar:

Omvandlingsfrekvens

Antalet konverteringar (för en enskild önskad åtgärd / mål) dividerat med antalet unika besök. En konverteringsfrekvens kan tillämpas på allt, från en e-postregistrering till ett köp till skapande av konto. Att känna till din konverteringsandel kan hjälpa dig att mäta avkastningen på din investering (ROI) som din webbplatstrafik kan ge.

Tid på sidan

Hur lång tid spenderade folk på din sida? Om du har ett 2 000-ordigt blogginlägg som besökarna bara använder i genomsnitt 10 sekunder på, är chansen liten att detta innehåll konsumeras (såvida det inte är en blixtsnabb läsare). Men om en URL har låg tid på sidan är det inte nödvändigtvis dåligt. Tänk på avsikten med sidan. Till exempel är det normalt att ”Kontakta oss” -sidorna har en låg genomsnittstid på sidan.

Sidor per besök

Var målet med din sida att hålla läsarna engagerade och ta dem till nästa steg? Om så är fallet kan sidor per besök vara en värdefull metrik för engagemang. Om målet för din sida är oberoende av andra sidor på din webbplats (ex: besökaren kom, fick vad de behövde, sedan vände), är låga sidor per besök okej.

Bounce rate

”Bounced” sessioner indikerar att en sökare besökte sidan och lämnade utan att surfa på din webbplats ytterligare. Många försöker sänka denna statistik eftersom de tror att det är knutet till webbplatsens kvalitet, men det berättar faktiskt mycket lite om en användares upplevelse. Vi har sett fall med bounce-frekvens för nyutformade restaurangwebbplatser som går bättre än någonsin. Ytterligare undersökningar upptäckte att människor helt enkelt kom för att hitta öppettider, menyer eller en adress för att sedan studsa med avsikt att besöka restaurangen personligen. En bättre metrik för att mäta sidans / webbplatsens kvalitet är bläddringsdjupet.

Bläddringsdjup

Detta mäter hur långt besökare bläddrar ner på enskilda webbsidor. Når besökarna ditt viktiga innehåll? Om inte, testa olika sätt att tillhandahålla det viktigaste innehållet högre upp på din sida, till exempel multimedia, kontaktformulär och så vidare. Tänk också på kvaliteten på ditt innehåll. Utelämnar du onödiga ord? Är det lockande för besökaren att fortsätta på sidan? Spårning av bläddringsdjupet kan ställas in i din Google Analytics.

I Google Analytics kan du ställa in mål för att mäta hur väl din webbplats når sina mål. Om ditt mål för en sida är att en blankett ska fyllas i kan du ställa in det som ett mål. När besökare utför uppgiften kan du se det i dina rapporter.

Söktrafik

Ranking är ett värdefullt SEO-värde, men att mäta din webbplats organiska prestanda kan inte stanna där. Målet med att dyka upp i sökningen är att väljas av sökarna som svaret på deras fråga. Om du rankar men inte får någon trafik har du ett problem.

Men hur avgör du ens hur mycket trafik din webbplats får från sökningen? Ett av de mest exakta sätten att göra detta är med Google Analytics.

Använda Google Analytics för att avslöja insikter om trafik

Google Analytics (GA) är sprängfyllt med data – så mycket att det kan vara överväldigande om du inte vet var du skall titta. Detta är inte en uttömmande lista, utan snarare en allmän guide till en del av trafikdata som du kan hämta från detta fria verktyg.

Isolera organisk trafik

GA låter dig se trafik till din webbplats per kanal. Detta minskar alla farhågor  som orsakats av ändringar i en annan kanal (ex: total trafik sjönk eftersom en betald kampanj stoppades, men organisk trafik förblev jämn).

Trafik till din webbplats över tid

GA låter dig visa totala sessioner / användare / sidvisningar till din webbplats under ett angivet datumintervall, samt jämföra två separata intervall.

Hur många besök en viss sida har fått

Rapporter för innehåll på webbplats i GA är utmärkta för att utvärdera prestandan på en viss sida – till exempel hur många unika besökare den fick inom ett visst datumintervall.

Trafik från en specifik kampanj

Du kan använda UTM-koder (urchin tracking module) för bättre tillskrivning. Ange källa, medium och kampanj och bifoga sedan koderna i slutet av dina webbadresser. När folk börjar klicka på dina UTM-kodlänkar börjar informationen fyllas i GAs ”kampanj” -rapport.

Click-through rate (CTR)

Din CTR från sökresultat till en viss sida (vilket innebär att procenten av personer som klickade på din sida från sökresultat) kan ge insikter om hur väl du har optimerat din sidtitel och metabeskrivning. Du kan hitta denna data i Google Search Console, ett gratis Google-verktyg.

Dessutom är Google Tag Manager ett gratis verktyg vilket låter dig hantera och distribuera spårningspixlar till din webbplats utan att behöva ändra koden. Detta gör det mycket lättare att spåra specifika triggers eller aktivitet på en webbplats.

Ytterligare vanlig SEO-statistik

Domain authority och page authority (DA / PA)

Mozs mätningar av auktoritet ger kraftfulla insikter på ett ögonblick och används bäst som riktmärken relativt till dina konkurrenters domän- och sidauktoritet.

Sökordsrankning

En webbplats rankningsposition för önskade sökord. Detta bör också omfatta SERP-funktionsdata, som presenterade utdrag och People Also Ask-rutor som du rankar efter. Försök att undvika mätningar av fåfänga, till exempel rangordningar för konkurrenskraftiga sökord som är önskvärda men ofta för vaga och inte konverterar så väl som nyckelord med long-tail.

Antal länkar

Det totala antalet länkar som pekar mot din webbplats eller antalet unika länkande rotdomäner (vilket betyder en per unik webbplats, eftersom webbplatser ofta länkar till andra webbplatser flera gånger). Även om dessa båda är vanliga länkmätningar, uppmuntrar vi dig att titta närmare på kvaliteten på bakåtlänkar och länka rotdomäner som din webbplats har.

Hur man spårar dessa mätvärden

Det finns många olika verktyg tillgängliga för att hålla reda på webbplatsens position i SERPer, webbplatsens hälsa vad gäller crawl, SERP-funktioner och länkmätningar, som Moz Pro och STAT.

Moz- och STAT-APIerna (bland andra verktyg) kan också dras in i Google Sheets eller andra anpassningsbara instrumentpaneler för klienter och snabba inblick i SEO incheckningar. Detta låter dig också ge mer förfinade vyer över endast de mätvärden du bryr dig om.

Instrumentpaneler såsom Data Studio, Tableau och PowerBI kan också hjälpa till att skapa interaktiva datavisualiseringar.

Utvärdera en webbplats hälsa med en SEO-webbplatsrevision

Genom att ha en förståelse för vissa aspekter av din webbplats – dess nuvarande position i sökningen, hur sökare interagerar med den, hur den presterar, kvaliteten på dess innehåll, dess övergripande struktur och så vidare – kommer du att kunna upptäcka bättre möjligheter med SEO. Att utnyttja sökmotorns egna verktyg kan hjälpa till att lyfta upp dessa möjligheter, samt potentiella problem:

·         Google Search Console – Om du inte redan har den kan du registrera dig för ett gratis Google Search Console-konto (GSC) och verifiera dina webbplatser. GSC är full av rapporter som du kan använda för att upptäcka fel på webbplatsen, se möjligheter och användarengagemang.

·         Bing Webmaster Tools – Bing Webmaster Tools har liknande funktioner som GSC. Den visar bland annat hur din webbplats presterar i Bing och möjligheter till förbättringar.

·         Lighthouse Audit – Googles automatiska verktyg för att mäta webbplatsens prestanda, tillgänglighet, progressiva webbappar och mer. Denna information förbättrar din förståelse för hur en webbplats fungerar. Få specifika snabba och tillgängliga insikter för en webbplats här.

·         PageSpeed ​​Insights – Ger information om webbplatsens prestanda med hjälp av Lighthouse och Chrome User Experience Report rapporterar data från verklig användarmätning (RUM) när de är tillgängliga.

·         Strukturerat datatestningsverktyg – Validerar att en webbplats använder schemamarkering (strukturerad data) korrekt.

·         Mobilvänligt test – Utvärderar hur lätt en användare kan navigera på din webbplats på en mobil enhet.

·         Web.dev – Insikter om förbättring av webbplatser med hjälp av Lighthouse och ger möjlighet att spåra framsteg över tid.

·         Verktyg för webbavsökare och skapare av SEO – Google tillhandahåller ofta nya verktyg för webbutvecklare och skapare av SEO, så håll ett öga på alla nya utgåvor här.

Crawlability

Kan dina primära webbsidor genomsökas av sökmotorer, eller blockerar du av misstag Googlebot eller Bingbot via din robots.txt-fil? Har webbplatsen en exakt sitemap.xml-fil för att hjälpa till att rikta sökrobotar till dina primära sidor?

Indexerade sidor

Kan dina primära sidor hittas med Google? Att göra en webbplats: yoursite.com ELLER webbplats: yoursite.com/specific-page check i Google kan hjälpa dig att besvara den här frågan. Om du märker att vissa saknas, kontrollera att en meta robots=noindex-tagg inte exkluderar sidor vilka skall indexeras och hittas i sökresultaten.

Sidtitlar och metabeskrivningar

Gör dina titlar och metabeskrivningar ett bra jobb med att sammanfatta innehållet på varje sida? Hur är deras CTR i sökresultaten enligt Google Search Console? Är de skrivna på ett sätt som lockar sökare att klicka på ditt resultat över de andra webbadresserna som rankas? Vilka sidor kan förbättras? Webbomfattande genomsökningar är viktiga för att upptäcka tekniska möjligheter i SEO.

Sidhastighet

Hur fungerar din webbplats på mobila enheter och i Lighthouse? Vilka bilder kan komprimeras för att förbättra belastningstiden?

Kvalitet på innehåll

Hur väl uppfyller det aktuella innehållet på webbplatsen målgruppens behov? Är innehållet 10x bättre än andra rankade webbplatsers innehåll? Om inte, vad kan du göra bättre? Tänk på saker som mer rikedom i innehåll, multimedia, PDF-filer, guider, ljudinnehåll och mer.

Nyckelordsundersökning och konkurrenskraftig webbplatsanalys (utföra revisioner på dina konkurrenters webbplatser) kan också ge stor insikt om möjligheterna för din egen webbplats.

Till exempel:

·         Vilka nyckelord rankas konkurrenter på sida 1 för, men din webbplats inte?

·         Vilka nyckelord är din webbplats rankad på sidan 1 för som också har en visad snippet? Du kanske kan tillhandahålla bättre innehåll och ta över den snippet.

·         Vilka webbplatser länkar till mer än en av dina konkurrenter, men inte till din webbplats?

Att upptäcka webbplatsens innehåll och prestandamöjligheter kommer att hjälpa till att utforma en mer datadriven anfallsplan för SEO! Håll en fortlöpande levande lista för att prioritera dina uppgifter effektivt.

Prioritera dina SEO fixar

För att effektivt kunna prioritera SEO-korrigeringar är det viktigt att först ha specifika, överenskomna mål fastställda mellan dig och din klient.

Även om det finns en miljon olika sätt du kan prioritera SEO, föreslår vi att du rangordnar dem när det gäller vikt och hur brådskande. Vilka korrigeringar kan ge mest avkastning på en webbplats och hjälpa till att stödja dina överenskomna mål?

Att släcka små, brådskande SEO-bränder kanske känns mest effektiva på kort sikt, men detta leder ofta till försummande av viktiga korrigeringar. De inte brådskande och viktiga delarna är slutligen vad som kommer att flytta målet för en webbplats SEO. Lägg inte ner dem.

SEO-planering och genomförande

Mycket av din framgång beror på att du effektivt kartlägger och planerar dina SEO-uppgifter. Gratis verktyg som Google Sheets kan hjälpa till att planera ditt utförande av SEO, men du kan använda den metod som fungerar bäst för dig. Vissa personer föredrar att schemalägga sina SEO-uppgifter i sin Google Kalender, i en kanban- eller scrum board eller i en daglig planerare.

Använd det som fungerar för dig och håll dig fast vid det.

Att mäta dina framsteg allt eftersom via mätningarna som nämns ovan hjälper dig att övervaka din effektivitet och låter dig ändra dina insatser med SEO när något inte fungerar. Säg till exempel att du ändrade en primärsidas titel och metabeskrivning, bara för att notera att CTR för den sidan minskade. Kanske har du ändrat det till något för vagt eller gått för långt ifrån ämnet på sidan – det kan vara bra att prova en annan strategi. Om du håller ett öga på rankningar i rangordningar, CTR, organisk trafik och konverteringar kan det hjälpa dig att hantera missöden som dessa tidigt, innan de blir ett större problem.

Kommunikation är avgörande för långvarighet med SEO-klienten

Många SEO-korrigeringar implementeras utan att de märks för en klient (eller användare). Det är därför det är viktigt att använda god kommunikationsförmåga kring din SEO-plan, tidsramen du arbetar inom och dina riktvärden, liksom incheckning och rapportering ofta.

Gratulerar till att du läste igenom hela nybörjarguiden om SEO! Nu är det dags för den roliga delen – tillämpa den. Som nästa steg rekommenderar vi att du tar initiativ till att starta ett eget SEO-projekt. Läs vidare för våra förslag!

Öva, öva, öva

Det bästa du kan göra för att bygga ditt förtroende, färdigheter och förmågor är att dyka in i det ordentligt. Om du tar SEO på allvar och hoppas kunna betjäna klienter en dag, finns det ingen bättre plats att börja på än med din egen webbplats, vare sig det finns en hobby du vill blogga om eller du behöver skapa en personlig frilanssida.

Vi har satt upp en kort att göra-lista vilken du kan använda som vägledning i ditt nästa steg vad gäller den underbara världen av SEO:

1. Ta reda på webbplatsens informationsarkitektur, design, UX och andra nödvändiga överväganden innan du startar ett nytt projekt. Vi rekommenderar att du läser Strategic SEO Decisions to Make before Website Design and Build

2. Följ stegen i nybörjarhandboken för SEO allt eftersom:

2.1. Förstå dina mål och de grundläggande reglerna för SEO

2.2. Se till att din webbplats är genomsökbar och indexerbar i sökningen

2.3. Genomför grundlig undersökning av sökord

2.4. Se till att dina optimeringar är uppdaterade

2.5. Utför nödvändiga tekniska SEO-optimeringar eller SEO-revisioner

2.6. Tjäna in länkar och upprätta webbplatsens auktoritet

2.7. Prioritera effektivt och mät rätt mått

3. Testa, upprepa och testa igen! Många skapare av SEO har testwebbplatser där de utmanar SEO-normer eller experimenterar med nya typer av optimeringstaktik. Implementera detta idag genom att sätta upp en webbplats och skapa ett påhittat ord (ett som troligtvis har noll sökvolym och ingen konkurrens), se sedan hur snabbt du kan få den att ranka i sökresultaten. Därifrån kan du experimentera med alla möjliga andra SEO-test.

4. Ta på dig svårare uppgifter, testa renovering av innehåll för andra plattformar, sätt delmål och tävla med starkare konkurrenter.

5. Överväg att gå den extra milen och utmana dig själv att lära dig teknisk SEO.

6. Hitta en gemenskap där du kan lära dig i säkerhet, diskutera, dela erfarenheter och be om hjälp. Mozs Q & A-forum, TrafficThinkTank, Search Engine Journals SEO Experts to Follow och att hitta SEO-möten nära dig är alla fantastiska alternativ att inleda med.

7. Ta dig tid att utvärdera vad som fungerade och vad som inte gjorde det efter ett SEO-projekt. Hur kan du göra saker lite annorlunda i framtiden för att förbättra dina resultat?

Mer på ämnet (VIDEO)

Källa: moz.com & neilpatel.com