Kapitel 3: Hitta rätt nyckelord

Nyckelord till din SEO

Förstå vad din publik vill hitta.

Nu när du har lärt dig hur du dyker upp i sökresultaten, låt oss bestämma vilka strategiska nyckelord som du vill rikta in dig på i webbsidans innehåll och hur du skapar det innehållet så att det tillfredsställer både användare och sökmotorer.

Kraften i efterforskning av sökord ligger i att bättre förstå din målmarknad och hur de söker efter ditt innehåll, tjänster eller produkter.

Efterforskning av sökord ger dig specifik sökdata som kan hjälpa dig att svara på frågor såsom:

·         Vad söker personer efter?

·         Hur många personer söker efter det?

·         I vilket format vill de ha den informationen?

I det här kapitlet får du verktyg och strategier för att avslöja den informationen, såväl som att lära dig taktik vilken hjälper dig att undvika problem med efterforskning av sökord och bygga starkt innehåll. När du har upptäckt hur din målgrupp söker efter ditt innehåll börjar du avslöja en helt ny värld av strategisk SEO!

Ställ frågor innan efterforskning av sökord

Innan du kan hjälpa ett företag att växa genom sökmotoroptimering måste du först förstå vem de är, vem deras kunder är och deras mål.

Det är där man ofta tar genvägar. Alltför många hoppar över detta avgörande planeringssteg eftersom efterforskning av sökord tar tid och varför spendera tiden när du redan vet vad du vill rangordna?

Svaret är att vad du vill rangordna för och vad din publik faktiskt vill ha ofta är två väldigt olika saker. Att fokusera på din publik och sedan använda sökordsdata för att finslipa dessa insikter kommer att skapa mycket mer framgångsrika kampanjer, än att fokusera på godtyckliga nyckelord.

Här är ett exempel. Frankie & Jo’s (en vegan, glutenfri glassbutik i Osby) har hört talas om SEO och vill ha hjälp med att förbättra hur och hur ofta de dyker upp i organiska sökresultat. För att hjälpa dem måste du först förstå lite mer om deras kunder. För att göra det kan du ställa frågor som:

·         Vilka typer av glass, desserter, snacks etc. söker människor efter?

·         Vem söker efter dessa termer?

·         När söker människor efter glass, snacks, desserter etc.?

o Finns det tendenser till säsong under året?

·         Hur söker personer efter glass?

o Vilka ord använder de?

o Vilka frågor ställer de?

o Gör fler sökningar på mobila enheter?

·         Varför söker personer efter glass?

o Söker individer specifikt efter hälsomedveten glass eller vill de bara tillfredsställa ett sug?

·         Var finns potentiella kunder – lokalt, nationellt eller internationellt?

Och slutligen – här är slutklämmen – hur kan du hjälpa till att ge det bästa innehållet om glass för att odla en gemenskap och uppfylla vad alla dessa människor söker efter? Att ställa dessa frågor är ett avgörande planeringssteg som kommer att styra din efterforskning av sökord och hjälpa dig att skapa bättre innehåll.

Vilka termer söker personer efter?

Du kan ha ett sätt att beskriva vad du gör, men hur söker din publik efter produkten, tjänsten eller informationen du tillhandahåller? Att besvara denna fråga är ett avgörande första steg i processen för efterforskning av sökord.

Upptäck nyckelord

Du har troligen några nyckelord i åtanke som du vill rankas efter. Det här är saker som dina produkter, tjänster eller andra uppgifter som din webbsida adresserar, och de är fantastiska nyckelord för din efterforskning, så börja där! Du kan ange dessa nyckelord i ett sökordsverktyg för att upptäcka genomsnittlig månatlig sökvolym av liknande sökord. Vi kommer att ge oss in på sökvolym mer djupgående i nästa avsnitt, men under upptäcktsfasen kan det hjälpa dig att avgöra vilka varianter på dina sökord som är mest populära bland sökare.

När du väl skriver in dina nyckelord i ett efterforskningsverktyg för nyckelord kommer du att börja upptäcka andra sökord, vanliga frågor och ämnen för ditt innehåll vilka du annars skulle ha missat.

Låt oss använda exemplet på en blomsterhandlare som är specialiserad på bröllop.

Om du skriver ”bröllop” och ”blomsterhandlare” i ett sökordsverktyg kan du upptäcka mycket relevanta, mycket sökta efter relaterade termer som:

·         Bröllopsbuketter

·         Brudblommor

·         Blomsterhandel Bröllops

När du hittar relevanta nyckelord för ditt innehåll kommer du troligen märka att sökvolymen för dessa sökord varierar mycket. Även om du definitivt vill rikta in dig på termer som din publik söker efter, kan det i vissa fall vara mer fördelaktigt att rikta in sig på termer med lägre sökvolym eftersom de är mycket mindre konkurrenskraftiga.

Eftersom både nyckelord med hög konkurrens och låg konkurrens kan vara fördelaktiga för din webbsida kan du lära dig mer om sökvolym för att prioritera sökord och välja de som kommer att ge din webbsida den största strategiska fördelen.

Hur ofta söks dessa termer?

Upptäck sökvolym

Ju högre sökvolym för ett visst nyckelord eller nyckelfras, desto mer arbete krävs vanligtvis för att uppnå högre ranking. Detta kallas ofta svårigheter med nyckelords och innehåller ibland SERP-funktioner. Som exempel, om många SERP-funktioner (såsom presenterade utdrag, kunskapsgraf, karuseller osv) täpper till ett sökords resultatsida, kommer svårigheterna att öka. Stora varumärken tar ofta de 10 bästa resultaten för nyckelord med hög volym i anspråk, så om du bara börjat på webben och använder samma nyckelord kan kampen om att lyfta i ranking ta flera år av ansträngning.

Vanligtvis gäller att desto högre sökvolym, desto större konkurrens och ansträngning krävs för att uppnå organisk rankning. Dock, att sikta för lågt riskerar att inte att dra några sökare till din webbsida. I många fall kan det vara mest fördelaktigt att rikta in sig på mycket specifika, termer med mindre konkurrens. I SEO kallar vi dessa long-tail nyckelord.

Att förstå long tail

Det skulle vara bra att rankas som nr 1 för nyckelordet ”skor”, eller skulle det?

Det är underbart att hantera nyckelord som har 50 000 sökningar i månaden, eller till och med 5 000 sökningar i månaden, men i själva verket utgör dessa populära söktermer bara en bråkdel av alla sökningar som utförs på webben. Faktum är att nyckelord med mycket höga sökvolymer till och med kan indikera tvetydigt avsikt, vilka, om du siktar in dig på dessa termer, kan riskera att dra besökare till din webbplats vars mål inte stämmer överens med innehållet på din sida.

Vill sökaren veta näringsvärdet på pizza? Beställa en pizza? Hitta en restaurang för att ta sin familj till? Google vet inte det, så de erbjuder dessa funktioner vilka hjälper dig att förfina. Inriktning på ”pizza” innebär att du troligtvis kastar ett för stort nät.

Om du söker efter ”pizza” tror Google att du också kan vara intresserad av ”ost.” De har inte fel.

Var din avsikt att hitta en pizza för lunch? SERP-funktionen ”Upptäck fler platser” täcker det.

De återstående 75 % ligger i sökningens ”chunky middle” och ”long tail”.

Underskott inte dessa mindre populära sökord. Long tail nyckelord med lägre sökvolym konverterar ofta bättre eftersom sökare är mer specifika och avsiktliga i sina sökningar. Till exempel surfar en person som söker efter ”skor” förmodligen bara. Å andra sidan har någon som söker efter ”bästa pris röda löparskor dam i storlek 7” praktiskt taget sin plånbok framme!

Att bli strategisk med sökvolym

Nu när du har upptäckt relevanta söktermer för din webbsida och deras motsvarande sökvolymer kan du bli ännu mer strategisk genom att titta på dina konkurrenter och ta reda på hur sökningar kan skilja sig efter säsong eller plats.

Nyckelord för konkurrent

Du kommer sannolikt att sammanställa många sökord. Hur vet du vad du ska ta itu med först? Det kan vara en bra idé att prioritera nyckelord med hög volym vilka dina konkurrenter för närvarande inte rankar för. Samtidigt kan du också kan se vilka nyckelord från din lista dina konkurrenter redan rankar för och prioritera dem. Det förstnämnda är fantastiskt när du vill utnyttja dina konkurrenters missade möjligheter, samtidigt som det senare är en aggressiv strategi vilken gör att du kan tävla om sökord vilka dina konkurrenter redan har bra resultat för.

Nyckelord efter säsong

Att känna till om säsongsbetonade trender kan vara fördelaktigt när man sätter en innehållsstrategi. Om du till exempel vet att ”julask” börjar nå sin topp från oktober till december i Sverige, kan du förbereda innehåll månader i förväg och ge det en stor push runt de månaderna.

Nyckelord efter region

Du kan mer strategiskt rikta in dig på en specifik plats genom att begränsa din efterforskning av sökord till specifika städer, län eller landskap i Google Keyword Planner eller utvärdera ”intresse efter subregion” i Google Trends. Geografiskt specifik efterforskning kan hjälpa dig att göra ditt innehåll mer relevant för din målgrupp. Som exempel kan du ta reda på att i Dalarna är den föredragna termen för en stor lastbil ”truck”, medan ”tradare” är den föredragna terminologin i Skåne.

Vilket format passar bäst för sökarens avsikt?

I kapitel 2 lärde vi oss om SERP-funktioner. Den bakgrunden kommer att hjälpa oss att förstå hur sökare vill konsumera information för ett visst nyckelord. Formatet som Google väljer att visa sökresultat beror på avsikt, och varje fråga har en unikt. Google beskriver dessa avsikter i sina Quality Rater Guidelines vilka antingen ”vet” (hitta information), ”gör” (uppnå ett mål), ”webbsida” (hitta en specifik webbsida) eller ”besök personligen” (besök ett lokal företag).

Samtidigt som det finns tusentals möjliga söktyper, låt oss titta närmare på fem huvudkategorier vad gäller avsikt:

1.Informationsfrågor: Sökaren behöver information, till exempel namnet på ett band eller höjden på Empire State Building.

2. Navigeringsfrågor: Sökaren vill gå till en viss plats på Internet, till exempel Facebook eller SHLs hemsida.

3. Transaktionsfrågor: Sökaren vill göra något, till exempel köpa en flygbiljett eller lyssna på en låt.

4. Kommersiell utredning: Sökaren vill jämföra produkter och hitta den bästa för deras specifika behov.

5. Lokala frågor: Sökaren vill hitta något lokalt, till exempel ett kafé i närheten, läkare eller musikplats.

Ett viktigt steg i processen för efterforskning av sökord är att kartlägga SERP-landskapet för det sökord du vill rikta in dig på för att få ett bättre mått på sökarens avsikt. Om du vill veta vilken typ av innehåll din målgrupp vill ha, se till SERPerna!

Google har noggrant utvärderat beteendet hos miljarder sökningar i ett försök att tillhandahålla det mest önskade innehållet för varje specifik sökning av ord.

Ta till exempel sökningen ”klänningar”:

Genom shoppingkarusellen kan du dra slutsatsen att Google har bestämt att många personer som söker efter ”klänningar” vill handla klänningar online.

Det finns också en Local Pack-funktion för det här sökordet, vilken indikerar Googles önskan att hjälpa sökare som kanske letar efter lokala klädförsäljare.

Om frågan är tvetydig kommer Google ibland att inkludera funktionen ”förfina efter” för att hjälpa sökare att ytterligare specificera vad de letar efter. Genom att göra detta kan sökmotorn ge resultat vilka bättre hjälper sökaren att utföra sin uppgift.

Google har ett brett utbud av resultattyper som de kan servera beroende på frågan, så om du kommer att rikta in dig på ett nyckelord, titta till SERP för att förstå vilken typ av innehåll du behöver skapa.

Verktyg för att bestämma värdet på ett sökord

Hur mycket värde skulle ett nyckelord tillföra din webbplats? Dessa verktyg kan hjälpa dig att besvara den frågan, så de skulle vara bra tillägg till din arsenal av efterforskning för sökord:

·         Moz Keyword Explorer – Ange ett nyckelord i Keyword Explorer och få information såsom månadsvis sökvolym och SERP-funktioner (såsom lokala paket eller presenterade utdrag) vilka rankas för den termen. Verktyget extraherar exakt sökvolymdata med live klickströmdata. För att lära dig mer om hur vi producerar vår sökorddata, kolla in Announcing Keyword Explorer.

Bonus! Keyword Explorers poäng för ”Svårighetsgrad” kan också hjälpa dig att begränsa dina sökordsalternativ till de fraser du har bäst möjlighet att rangordna. Ju högre ett sökords poäng är, desto svårare skulle det vara att rangordna för den termen.

·         Google Keyword Planner – Googles AdWords Keyword Planner har historiskt sett varit den vanligaste utgångspunkten för efterforskning av sökord till SEO. Emellertid begränsar sökordsplaneraren sökvolymdata genom att klumpa samman nyckelord till stora sökvolymintervaller.

·         Google Trends – Googles verktyg för trender gällande nyckelord är bra för att hitta säsongsbetonade svängningar av nyckelord. Som exempel kommer ”roliga idéer för Halloweenkostym” att toppa veckorna före Halloween.

·         AnswerThePublic – Detta gratisverktyg innehåller populära sökningar efter frågor kring ett specifikt nyckelord. Bonus! Du kan använda det här verktyget i tandem med ett annat fritt verktyg, Keywords Everywhere, för att prioritera ATPs förslag efter sökvolym.

·         SpyFu Keywords Research Tool – Ger en del verkligen bra konkurrenskraftig sökordsdata.

Källa: moz.com