En påminnelse för e-handlaren

En bra shopping upplevelse inkluderar en enhetsoptimerad shop, rak och informativ produktionformation, snabb och kostnadsfri leverans, möjligheten att shoppa utan att skapa ett konto, samt flera betalningsalternativ att välja mellan för att nämna några faktorer.

Oavsett vad du driver för e-handel idag så arbetar du mot ett konsumentbeteende som ställer högre och högre krav på vart pengarna ska spenderas. Finns det du säljer till ett bättre pris och med en trevligare köpupplevelse, så kommer du få det tufft att konkurrera.

Klarna har producerat ett gäng bra videos på ämnet shopping experience som finns tillgängliga på YouTube innehållande:

- Hinder för tillväxt
- Nyckeldata om konsumentkraft och shoppingbeteende
- Varför Millennials och Gen Z-kunder är avgörande
- Betydelsen av flexibla betalningsmetoder
- Hur man ökar konverteringsfrekvensen och det genomsnittliga ordervärdet
- Hur man kan minska övergången från vagnen med en bättre kassaupplevelse
- Klarna's Pay Later-alternativ: Hur bra är det för affärer?
Hur en Smoooth shoppingupplevelse ser ut

Utöver dessa videos så finns det en intressant rapport hos Klarna för den som vill ta del av en hel del intressant data.

För den som inte får tillräckligt med idéer från Klarnas videos på saker som kan förbättras i shoppingupplevelsen, finns även en väldigt bra tillgång från Google. UX playbook for retail.

Varumärkes- och konverteringsarbete är inget som bör ses som en punktinsats. Ditt företag behöver ha en plan för ett löpande arbete med dessa typer av insatser.

Exempel på hur varumärkes- och konveteringsarbete kan planeras och prioriteras.

För den som vill ta del av Googles UX playbook för retailers så finns den tillgänglig här. I playbooken får du konkreta exempel på små ändringar som kan bidra till stora förändringar i ditt försäljningsresultat. Ibland ligger det intäkter närmare än vad man kan tro, och bara den som investerar i att bli bättre med sin konvertering kan och får veta hur mycket! Lycka till med optimerandet!