Hemligheter avslöjade angående marknadsföring på TV: De verkliga nycklarna till framgång för ditt företags reklam

reklam tv

När du nämner orden ”marknadsföring på teve” eller ”tevereklam”, vad dyker upp i ditt huvud? Budget på flera miljoner (eller miljard)? Enorma företag med löjliga reklamfilmer som egentligen inte säljer något, istället går in för att vinna priser för reklambyrån som skapade dem? Bud-Weis-Errrrr? Hemska lokala reklamfilmer som liknar något filmat med den första kameran som skapades i mänsklighetens historia? Jag ställde nyligen denna fråga till en VD/Entreprenör i ett större bolag och han sa ”Tvål”. Det var allt han sa när jag frågade vad han tänkte då jag nämnde ordet ”reklamfilm”. Bara tvål.

Men om jag sa till dig att skapat kreativt och korrekt (vi kommer till bägge senare) kan TV-reklam vara en ENORM tillgång för att få nya klienter och öka din försäljning på ett mycket bevisat och lönsamt sätt (Ja, ROI kan bevisas) OCH du kan ha en HD studiokvalitet kvalitativ Reklam/kreativt marknadsförande segment som du kan återanvända online och på andra ställen. Och hela den där biten med budget. Du behöver inte vara Apple, Dove eller McDonald’s. Visste du att du kan vara effektiv för mindre än 10,000 per månad i många fall?

Vissa av er tänker antagligen…. detta låter som en blåsning. Är inte TV mycket mer? Radio är 10x den summan och så är det tryckta. Aldrig att TV kan vara så billigt. Nå, i denna artikel kommer jag avslöja några hemligheter. Hemligheter stora reklambyråer, tv studios, annan form av media och produktionsbolag inom video INTE vill att du skall veta. Det kryper antagligen i dem just nu (ursäkta).

Mot tvålkoppen för att visa några missuppfattningar, avslöja hemligheter och visa hur du kan maximera din TV-investering. Vi har även använt några personliga exempel från erfarenhet och hoppas att du kommer uppskatta dem för att visa praktisk användning av koncepten.

Missuppfattning #1: Sikta brett. Vad detta innebär: De flesta som säljer TV-reklam tror att en bred filt är bästa sättet göra det på. Många reklamfilmer i många kanaler. Eller matta på enskild kanal om och om (något bättre tillvägagångssätt). En matta kan fungera om du har triljoner att spendera men låt oss vara ärliga, de flesta av oss har inte triljoner.

Verklighet: Kör extremt nischat: Köp shower, inte stationer. Istället för att köpa ett nätverk eller en mängd slumpmässiga stationer som förmodligen prickar din demografi, fokusera på shower som attraherar din exakta publik: Gravida kvinnor, arga kattägare, fotbollsspelare, vad som helst.

Missuppfattning #2: Klassisk media är den enda lösningen: Köpa plats på TV (eller annan form av klassisk media inklusive radiostationer och tryck) är det gyllene barnet och svaret på alla dina problem. Därför bör du spara till och köpa upp MYCKET av det. Om det låter skumt, så är det.

Verklighet: Vid efterforskning och upphandling av media, leta efter en blandning av ny och gammal media och du kan få ett bättre erbjudande om du köper samtliga. Ofta, kan du för ett resonligt pris i ett svep köpa TV-reklam, bloggreklam, reklam på webbsida, reklam i podcast och mycket mer. Faktiskt fungerar det. Avtal görs i volymer och effektiv marknadsföring når folk när, var och hur de vill nås.

Missuppfattning #3: Videoproduktion är väldigt dyrt. Ett klipp på 30 sek kan kosta 100,000 kr att producera, eller mer. Låter inte så bra för entreprenörer.

Verklighet: Köp produktion av reklam i samlad form. Köper du reklam för TV och annan media? Låt dem inkludera produktion (antagligen för något mer i betalning). Kostnader för videoproduktion har gått ner och fördelen är till köparens sida. Det går exempelvis att spela in en reklamfilm i 4k, ofta för mindre än 60,000 kr.

Missuppfattning #4: ROI kan bevisas. Inget är värre än ett medieföretag som återkommer till dig och berättar att en kampanj fungerade om de egentligen inte gjorde det. Hur vet du om den fungerade om allt du ser är ett kalkylblad med lite slumpmässiga siffror?

Verklighet: Sättet att bevisa ROI är att DU fastställer vad återbetalningen är och talar om det för mediekällan. Som exempel, om du förväntar dig ökad försäljning, att kuponger används eller e-postadresser läggs till i din databas, säkerställ att mediekällan vet HUR du mäter. En hemlighet till att maximera ROI är att ha någon form av call-to-action som är mätbar för din reklam vilket betyder en särskild kampanjkod eller speciell webblänk endast använd för reklamen. Då kan du se EXAKT hur den fungerade.

Missuppfattning #5: En 30 sekunders reklamfilm är det enda alternativet. Detta är den traditionella tiden för reklamfilm och den är generellt godtagen…. men det är VERKLIGEN inte den enda.

Verklighet: 10, 15 är också gångbara alternativ som medieföretag har i sin bakficka…. eftersom de kostar mindre. Sök även sponsring i program (segmentsponsring) och annonser endast online vilka ofta kan vara ännu effektivare eftersom de flesta videoklipp online endast visas en begränsad tid under sändning online. Vissa program har dessutom anpassat en typ av marknadsföring vilket får det att se ut som om din reklamfilm är del av programmet. Unikt alternativ.

Missuppfattning #6: TIVO kommer äta upp ditt ansikte. TIVO och TIVO-liknande saker kommer dyka upp och stjäla din reklamfilms själ eftersom den hoppas över av uppmärksamma kunder.

Verklighet: Tro det eller ej, mindre än 20 % av reklamfilmer hoppas över. Fortfarande orolig? Gå in för reklamfilmer endast online som inte kan hoppas över. En annan lösning: betalning baserat på pris per visning och se till att du endast betalar NÄR din reklamfilm tittas på.

Missuppfattning #7: TV är endast för stora varumärken. Stora belopp. Ofta meningslösa reklamfilmer.

Verklighet: Högst riktade annonser för småföretag är ett otroligt gångbart alternativ. Nyckeln? Det behöver inte vara häpnadsväckande och ha explosioner för miljontals kronor. TV-tittare är smartare än folk ger dem erkännande för. En ärlig och rak annons med VD som förklarar produkt/tjänst/som visar webbsida kan ofta vara precis lika effektiv som en kampanj för miljoner (filmad med en bra kamera naturligtvis). Dessutom är en ny och effektiv trend att värden rekommenderar din produkt.

Slutsatsen är att TV och korsvis marknadsföring över andra plattformar är otroligt effektivt om gjort korrekt och det kommer inte få dig att springa till banken för lån. Följ dessa tips så kommer du förhoppningsvis inspireras att prova bredden TV-världen erbjuder. Vill du veta ifall TV-baserad ny/gammal reklam är rätt för dig och ditt företag, låt oss veta så kan vi ta reda på det tillsammans.

Källa: therisetothetop.com