Radioreklam – Skapa den effektivaste radioreklamen

Radiokampanjer återupplivade av streaming

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

radioreklam

Har du hört att radioreklam är på nedgång? Att radioreklam är mindre effektivt än de en gång var?

Faktiskt kunde inte motsatsen vara mer sann.

Vissa studier visar att ROI för radioreklam kan vara 12x det som spenderades.

Radiokampanjer återupplivade av streaming

Det är också värt notera att konceptet ”radioreklam” förändras. Som exempel, tjänster för streaming och poddar gör reklamsnutten med radioröst relevant igen. Med det sagt, att skapa lockande radiokampanjer är lika viktigt som någonsin.

Från ett marknadsföringsperspektiv representerar den genomsnittliga 30- eller 60-sekunders radioreklamen en tidpunkt för ett gyllene tillfälle att berätta en historia, nå lyssnaren på djupet och ro affären i hamn vad gäller att förstärka värdet på varumärket och omvandla call-to-action till, ja agerande.

I korthet är det ett magiskt ögonblick. Och om marknadsförare berättar sin historia på rätt sätt drar dem fördel av ett av de mest effektiva medier för marknadsföring i historien – ljud.

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Fantastisk reklam är fantastisk för att den följer samma regler som ett fantastiskt samtal. De är enkla, raka, och ärliga, och personerna som skriver samt producerar dem är inte rädda för att slänga in lite av sig själva i mixen för att göra dem humana och minnesvärda.

Här är en genomgång av några tips att luta sig mot när du funderar på hur ditt eget budskap kan tänkas se ut – eller snarare låta – på radio, och hur den perfekta radioreklamen behöver skapas:

1. Din radioreklam bör vara trovärdig

Ärlighet är den bästa policyn. Ge inte löften du inte kan hålla. Undvik dramatisering. Skrik inte ditt budskap. Låt inte som krängaren i hörnet av marknadstorget. Berätta bara din historia och låt produkten eller tjänsten tala för sig själv.

2. Rolig radioreklam kan vara effektiv

En kul röst kan man nå långt med, men se till att den passar ditt valda tema. Och över tid med kampanjen, se till att variera budskapet för att undvika att det blir slitet.

3. Använd struktur för problem / lösning i ditt manus

Du har bara några få dyrbara sekunder att övertyga lyssnare varför de skall bry sig. Ett problem-/lösningsbaserat agerande täcker mycket på nolltid.

4. Ditt manus för bakgrundsrösten i radioannonsen bör tala om något specifikt, inte generellt

Ju mer fokuserad och detaljerad du är, desto mer kommer du att sticka ut. Varje bil täcker långa sträckor per liter, men endast din bil kan täcka hundratals kilometer på en tank. Tillräckligt för att ta dig från här till Köpenhamn och tillbaka.

5. Fokusera på ditt erbjudande

Oavsett vad ditt erbjudande är måste det relatera till en produkt som säljs – detta är inget läge att vara otydlig.

6. Skriv en annons med din publik i åtanke

Dina lyssnare sitter antagligen vid ratten, därför kan de inte släppa vad de gör och skriva ner det. Om du använder ett telefonnummer – vilket förhoppningsvis är enkelt att komma ihåg till att börja med – upprepa det minst tre gånger. Dela upp det i minst fyra siffror om två delar (t.ex. blir 2377 tjugotre, sjuttiosju).

7. Undvik fällan med ”nästa 30 lyssnare”

De flesta av dina lyssnare kör bil och många kommer inte bry sig att ringa till dig i ögonblicket, förutsatt att de kommer vara för långsamma att dra fördel av vad du erbjuder. Markera i slutet. Avsluta alltid klippet med det du vill att de skall minnas mest. Om du vill att de skall dra fördel av en kampanj, överväg att erbjuda dem en minnesvärd kod som de kan tillhandahålla vid beställning online, via telefon eller personligen i din butik.

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

Vet du vilken röst du vill ha? Att välja den rätta rösten är av största vikt eftersom rösten kommer fungera som varumärke för ditt företag och sannolikt vara den första mänskliga kontakten för dina kunder.

Kön

Attributen för din röst som agerar varumärke, såväl som demografin du har som målgrupp och du försöker locka kan påverka om du beslutar att använda en manlig eller kvinnlig voice-over. När det kommer till kön finns inga regler satta i sten. Vissa företag kan exempelvis välja en kvinnlig röst som ett sätt att locka en kvinnlig publik, medan ett annat företag också kan välja en kvinnlig röst med intentionen att locka en manlig publik. Ditt val av kön beror helt på ditt varumärke och vad du känner kommer genljuda bäst med din målgrupp.

Ålder, dialekt och stil

Kom ihåg att tänka på åldern, dialekten och stilen då du väljer en röst. Skriv ner vad du vet om dina kunder och välj en röst som bäst återspeglar deras demografi och uppfyller deras specifika behov. Undersökningar har visat att de flesta annonsörer föredrar att välja en voice-over som låter likt deras målgrupp. Din publik kan önska en upplyftande röst, en lyrisk röst eller till och med en kunnig röst.

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

För att få ut det mesta av din nästkommande beställning på en radiostation – och maximera sträckan den håller oavsett kampanj – ha dessa tips ständigt i åtanke:

1. På traditionell radio – håll dig till bästa sändningstid

Många radiostationer kommer insistera på att sprida dina reklamsnuttar dygnet runt. De kommer vifta med billigare luckor under de sena timmarna mitt i natten för att uppväga de relativt dyrare under sändningar morgon och eftermiddag. De kallar dem ”wide rotators” och du bör inte ta betet. Kom ihåg när din publik är fångad: Under körningarna till och från arbetet. Allt annat som inte kopplar till din målgrupp är slöseri med resurser.

2. Fråga efter bonustyngd på din utvalda radiostation

Att köpa ett visst antal reklamluckor över en given tidsperiod kan ge annonsörer tillfälle att fråga efter fler. Se till att bonusluckor sänds under tid som uppfyller dina krav på marknadsföring.

3. Överväg att blanda producerad reklam med lokal värd som rekommenderar

Vissa kanaler tillåter att lokal värd rekommenderar annonsörens produkter och tjänster i etern. Detta är särskilt populärt då det handlar om annonsering i poddar.

Fördelen med värd som rekommenderar i reklamen är att lyssnarna troligare faktiskt hör ditt varumärkes reklam eftersom det hamnar mitt i sändningen. Många gånger kommer lyssnarna byta radiokanal då de förutser att ett block med radioreklam kommer inledas. Att få din produkt rekommenderad mitt i programmet på morgonen eller kvällen ökar verkligen chansen att lyssnarna hör talas om dig.

Också, beroende på talangen kan detta vara en kraftfull rekommendation av varumärkets värde, eftersom lyssnare vilka annars inte är intresserade mycket väl kan stanna kvar om deras favoritvärd levererar den och de är ett fan.

Studera utbudet av talangen i etern för att bättre förstå vilka som kanske redan tillhandahåller den här typen av rekommendation i etern.

4. Om du använder en värd för rekommendation, nå ut ofta och agera omtänksamt

Att bygga relationer är av yttersta vikt vid etablering av kraftfulla kampanjer. Det lyfter kraften från enkel rekommendation till ett personligt meddelande som genljuder ännu starkare hos lyssnarna. Det skadar aldrig att vara ett fan och supporter av programmet som du gör reklam hos.

5. Mobilisera med marknadsföringsvärde

Se till marknadsföringsavdelningen för att utöka räckvidden med en given kampanj. Många stationer och poddar kommer beakta lägga till marknadsföring i utbyte mot värderade produkter och tjänster som de kan ge bort. Förhandla fram större utbyten – exempelvis: annonsör tillhandahåller produkter värda 10,000 kr i utbyte mot 100,000 kr i marknadsföringsvärde – genom att förhandla med en ordentlig plan.

6. Behandla streaming online som en bonus

Många radiostationer kommer be om ytterligare betalning för streaming online. Betala inte för det privilegiet. Fråga istället efter det som en bonus. Bandbredd är billigt, till skillnad från konventionella luckor för reklam. Det konkurrerar inte mot annan reklam för tid i etern. Att fråga om det kan slängas in är en enkel vinst.

7. Be om intervjuer

Om podden eller radioprogrammet du annonserar med är ett i nyhetsform, be om intervjuer med värden. Alla värdar kommer inte gå med på det – noggrann separation av redaktionellt och reklambaserat innehåll förhindrar ofta sådana arrangemang, samtidigt som vissa programformat helt enkelt inte har utrymme för intervjuer – men det är värt att undersöka och se om det alls är ett alternativ.

8. Återuppfinn inte hjulet

Fråga exempelvis liknande annonsörer om lyckade kampanjer, arbeta därefter med din samarbetspartner som skall sända för att replikera formen. Ha i åtanke att olika angreppssätt kan fungera olika för individuella program, stationer och marknader. Men generellt kan en bredare förståelse om vilket uppdrag som tidigare under liknande omständigheter fungerade, maximera potentialen för en lyckad kampanj.

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

Det talas mycket där ute om nedgången inom radio och den märkbara tillväxten inom digital media. Men dessa ord korsas mer och mer. En investering i radio kan också vara en investering i digitala mediekanaler. Samtidigt som traditionellt sänd radio fortfarande är av vikt, så har detta medium gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa sig till tiderna genom att växa in i alternativ med streaming online, och mer därtill.

Så ha radio i åtanke när du väger in dina kanaler för marknadsföring!

Mer om hur du skapar en klockren radioreklam

Källa: voices.com