Facebook Ads

1. Definiera din målgrupp

2. Välj rätt typ av annonser

3. Red ut det kreativa för dina annonser

4. Testa och spåra dina kampanjer

5. Kombinera betalda kampanjer med organisk aktivitet

6. Hur ser din strategi för annonsering på Facebook ut?

Facebook Ads

Hur du gör din strategi för annonsering på Facebook idiotsäker

Om du inte har någon som helst idé om hur du skall ta dig an din strategi för annonsering på Facebook dessa tider, då är du inte ensam.

Det är ingen hemlighet att Facebooks organiska räckvidd har gjort en störtdykning. Ändringar i algoritmen under senare tid har i princip tvingat företag att investera i betalda kampanjer eller överge skeppet.

Men innan du skriver av Facebook som ett förlorat fall, tänk igen.

Facebook är fortfarande av en anledning den föredragna platsen för 97 % av marknadsförare. Trots allt skryter Facebook med den största användarbasen bland alla sociala nätverk och en av de mest engagerande.

Med andra ord, om du har någon som helst publik där ute är chansen stor att de redan är aktiva på Facebook. Kombinera detta med det faktum att Facebooks målinriktning för annonser är galet djupgående så blir det kristallklart varför ditt företag fortfarande bör vara ombord.

Naturligtvis innebär detta inte att Facebook annonser är felfria i sig själva. I denna guide för annonsering på Facebook kommer vi att bryta ner bästa förfarande med annonser på Facebook och vad du behöver veta för att komma igång.

1. Definiera din målgrupp

Den största fördelen med Facebook ads är funktionen med målinriktning för annonser som låter dig precisera specifika människor som troligast kommer handla.

Och endast de personerna.

Till skillnad från tidigare PPC, låter modern annonsering på Facebook dig vara finkorning med din målinriktade annonsering och endast servera annonser till relevanta användare. Nedan är en snabb nedbrytning av hur du målinriktar annonser på Facebook så att företag kan bryta ner och definiera en publik som är redo att klicka igenom och konvertera.

Skapa en publik

Till en början, använd Facebook för att skapa en annonspublik från grunden. Företag kan definiera publik baserat på specifika parametrar såsom:

·         Plats: exempelvis kan lokala företag rikta in sig på sina egna städer eller servera annonser till närliggande grannskap där nya kunder kan vänta

·         Ålder: om din publik har ett brett åldersspann (tänk; millennials kontra baby boomers) , då kan du segmentera dina annonser enligt detta snarare än angripa det som en-storlek-passar-alla

·         Intressen: baserat på dina användares ”likes” och aktivitet på Facebook kan plattformen markera potentiella kunder (tänk; en lokal cykelaffär som riktar in sig på följare av Schwinns varumärke samt sida och listat ”cykel” som intresse)

·         Demografi: ytterligare detaljer såsom utbildningsnivå eller status för förhållande kan hjälpa dig att rikta mot specifika personer på mediet som liknar dina kunder i verkliga livet

Skräddarsydd publik

Även kallat ”remarketing ads”. Skräddarsydd publik kan vara avgörande för din Facebook ad strategi.

Enkelt uttryckt riktar sig dessa typer av annonser mot medlemmar i din publik som interagerat med ditt företag tidigare.

Kanske är de tidigare eller nuvarande kunder. Kanske är det någon som har interagerat med din sida på Facebook eller besökt din sida.

Med hjälp av verktyg såsom Facebook Pixel, får företag en form av ”andra chans” att vinna över leads som redan vet vem du är.

Dubbelgångare till publik

Ännu en nyckelfunktion i Facebook ads. Dubbelgångare till publik gör det möjligt för företag att rikta in sig på nya prospekt baserat på deras nuvarande kunder. I korthet kan du rikta dig mot en Facebook publik som påminner om dina mest lojala kunder eller personer som redan engagerat med din annonskampanj. Om din Facebook ads strategi är centrerad kring prospekt och medvetenhet. Då är Dubbelgångare till Publik för dig.

2. Välj rätt typ av annonser

Precis som företag har oändligt med alternativ för målinriktning med annonser, är de bortskämda med alternativ när det kommer till den typ av annons de producerar.

Beakta först tre olika typer av mål relaterade till din annonseringsstrategi på Facebook:

·         Medvetenhet: öka din räckvidd och introducera ditt företag för potentiella kunder via Facebook ads

·         Avvägningar: uppmuntrande av interaktioner mellan prospekt och dina meddelanden inom marknadsföring

·         Konvertering: att ta möjliga köpare och övertyga dem att de blir fullfjädrade kunder

Dessa mål kommer i slutändan avgöra riktningen du tar med dina annonser, inklusive det kreativa och typen av annonser du väljer. Även om vissa varumärken har ledsnat på Facebook senaste tiden, går det inte att förneka de nya annonsfunktionerna som de rullat ut nyligen.

Som exempel, kollektion med annonser har gjort ett lyft just nu. Ett reviderat spinn på högpresterande karusellannonser, låter dessa iögonfallande meddelanden varumärken att visa flera produkter på samma gång.

Som noterat, återintroducerade annonser är ett bevisat sätt att få tidigare kunder att komma tillbaka in i fållan genom att servera en sorts Aha-upplevelse i deras flöde på Facebook.

Och även om Facebook Stories fortfarande är relativt ungt, regerar många varumärken det med helskärm Stories ads för att locka människor till klick.

Med så många valmöjligheter är det viktigt att bli familjär med Facebook ad specs och nya funktioner.

Det för oss faktiskt till vår nästa punkt!

3. Red ut det kreativa för dina annonser

Möjligheten är att du redan har några kreativa annonser och eleganta produktbilder redo, eller hur?

Med det sagt, vilka som klickar med kunder på Facebook är förvånansvärt specifikt. Baserat på god praxis och vad man funnit baserat på en undersökning är här några tongivande kreativa tips för din strategi med annonsering på Facebook.

Försumma inte underhållningsvärdet

Att vara tråkig är en dödsstöt för varje annonskampanj och Facebook är inte annorlunda. Ju mer underhållande du gör dina annonser, desto mindre känns de som, tja, annonser. Oavsett om det är humor eller bildsättning som fångar folks öga, sträva efter att undvika statiska, konventionella kampanjer.

På tal om….

Om möjligt använd video

Du har hört det tusen gånger men det tål att upprepas: videoinnehåll regerar totalt just nu. Video har möjlighet att visa dina annonser med effekt, perfekt för att både lyfta medvetenhet och fånga användarens uppmärksamhet. Åh, och glöm inte att Facebook uttryckligen uppmuntrar varumärken att komma ombord med video efter deras förändring i sin algoritm.

Tänk på videoannonser som en sorts reklamfilm i miniatyr för ditt varumärke. Genom att stoppa de som scrollar mitt i, är video rätt att använda för nästan alla företag. En känd framgångshistoria på Facebook, varumärken som SafeTrak har sett exponentiellt fler nedladdningar och inköp via app som ett resultat av deras videoannonser.

Kom på en tilltalande uppmuntran till handling

Alla former av engagemang är ett plus med dina annonser på Facebook, men i slutändan är du på jakt efter klick. För att få dessa klick att ske behöver du en stark uppmuntran till handling.

Att hålla sig till principerna ovan gör att du bättre kan positionera dina annonser för klick och konvertering.

4. Testa och spåra dina kampanjer

Innan du hoppar knädjupt ner i din strategi för Facebook annonser behöver du först fundera ut hur du navigerar plattformen.

Och just det, här finns definitivt en inlärningskurva involverad.

Med så många faktorer att spåra och variabler att ha koll på, Klandrar vi ingen marknadsförare för att de blir överväldigade.

Detta är precis varför vi uppmuntrar nybörjare att köra en mindre testkampanj för att få prova på och göra justeringar innan de blåser hela sin budget.

På tal om budget, Facebook kan servera dig dina annonser baserat på vad de anser är ”optimalt” engagemang eller så kan de köra på ett spikat schema. Det finns inget ”rätt” svar för hur du sätter din budget, vet bara att du snabbt kan göra slut på dina kronor om du inte anger restriktioner.

Relaterat till detta tillkännagav Facebook nyligen att de går mot optimering av kampanjbudget för alla annonser från september 2019. Teoretiskt bör detta innebära goda nyheter för varumärken för att hjälpa dem klämma ut mer från sin budget för annonsering.

Ännu en nyckeldel i annonsering på Facebook är plattformens rapportfunktioner. Återigen, Facebook blir otroligt finkornigt när det kommer till vad du kan spåra. Om du vill lista ut om du erhåller en positiv ROI på relevanta klick, leta inte längre än dina rapporter. Att spåra specifika event, räckvidd och summa spenderad, du har en mängd data vid dina fingertoppar för att lista ut vad som fungerar och vad som inte fungerar.

5. Kombinera betalda kampanjer med organisk aktivitet

I de flesta fall ligger det i företagets bästa intresse att anamma en hybrid strategi för social media.

Det betyder, organisk målinriktning på kunder via innehåll och byggande av gemenskap samtidigt som strategin för annonsering på Facebook utökas med betalda kampanjer.

Genom att göra detta ger det dig det bästa av två världar. Även om organisk räckvidd visserligen är något av en strypventil, finns ingen ursäkt att överge Facebook eller försumma potentialen i anställdas påverkansarbete eller kundservice för att knyta an med kunder. Även om betalda annonser uppmuntrar konvertering, kan organisk aktivitet hjälpa dig att bygga relationer och igenkänning vad gäller ditt varumärke.

6. Hur ser din strategi för annonsering på Facebook ut?

Förhoppningsvis har denna guide för annonsering på Facebook fungerat som en välbehövlig vägledning om du har kämpat med plattformen. Och tro oss, det finns tillräckligt med folk som kämpar med Facebook just nu. Men även om många affärsrelationer med Facebook är komplicerade, värdet i Facebook som annonskanal är obestridligt.

Facebook Ads för nybörjare

Källa: sproutsocial.com