En enkel guide till avkastning på investering (ROI) inom marknadsföring [formel & exempel]

Innehåll:

Vad är bra ROI inom marknadsföring?

Formel – ROI för marknadsföring

Exempel – ROI för marknadsföring

Bästa metoder för att mäta ROI inom marknadsföring

När du än lanserar en marknadsföringskampanj bör du testa om kostnaden för projektet hjälper eller stjälper ditt bolag.  För att säkerställa någots lönsamhet, ser många marknadsförare till ROI (Return of Investment) – eller avkastning på investering.

På fundamental nivå jämför ROI summan pengar du spenderar på ett projekt med summan av intäkter du får från det.

Någonsin funderat varför du aldrig sett en tredje uppföljare till Jim Carreys klassiker Bruce Almighty? En stor anledning kan vara den katastrofala ROI för 2007s Evan Almighty.

Några år efter att Bruce Almighty drog in över 4,800 miljoner kronor, gjordes uppföljaren med Steve Carrell från The Office i huvudrollen.

I 2007s Evan Almighty befaller Gud, spelad av Morgan Freeman, Carrell att bygga en ark likt den bibliska figuren Noa byggde. Filmens marknadsföring, prisbelönta ensemble, och specialeffekter kan ha verkat lovande då.

Men dess produktionskostnader medförde att den landade på den största budgeten för en komedifilm någonsin med sina 2,400 miljoner kronor.

Efter att filmstudion, ensemblen och besättningen bakom kameran spenderat enormt mycket tid och pengar på filmen drog den endast in usla 670 miljoner kronor under de två första veckorna efter premiären.

I jämförelse drog Bruce Almighty, med en budget på lite över 800 miljoner kronor, nästan in lika mycket under sin första premiärhelg.

Samtidigt som detta exempel ser till ROI på en otroligt stor skala kan strategin för att mäta din avkastning vara ytterst hjälpsam för marknadsförare inom småföretag, då de får kännedom om vilken taktik som är och inte är värd att upprepa.

En enkel guide till avkastning på investering (ROI) inom marknadsföring [formel & exempel]

Vad är bra ROI inom marknadsföring?

Målsättningen är att tjäna mer än tio kronor för varje tia du spenderar på en marknadsföringskampanj. Det som anses vara en ”bra ROI” kan variera baserat på formen av marknadsföringsstrategi, dina distributionskanaler, och din bransch.

Fastställa en övergripande ROI för marknadsföring som norm är en utmaning eftersom alla marknadsföringsmetoder är olika.

Vid tillämpning av annonseringsstrategier online såsom PPC [Pay-per-click, på svenska Betalning per klick], där ROI-data vanligtvis registreras automatiskt, kan du möjligtvis enkelt kunna se hur din avkastning på en annons är jämfört med andra liknande.

Plattformar såsom Google Ads har även flera års omfattande data samlad för att backa upp sin redogjorda ROI-norm på 800 %.

Om du hanterar andra strategier, såsom content marketing, kan det vara svårt att avgöra om dina blogginlägg, podcasts, eller videoklipp leder till direkt handel – särskilt när innehållet inte ligger på eller är länkat direkt till en landningssida.

Faktiskt säger Content Marketing Institute att fastställande av ROI har känts som ett mysterium bland marknadsförare i decennier.

Även om idén att spåra URLer och annan teknologi har bistått i fastställandet av resultatet med innehållet, föreslår ändå CMI att man tittar på ROI för ett långsiktigt perspektiv samt räknar in icke-finansiella ökningar inklusive tillväxt i publik.

För de flesta bolag; ett sätt att lägga en ”bra ROI” norm för varje marknadsföringsstrategi, är att titta på avkastning för liknande taktiker du har provat tidigare, såväl som dina nuvarande försäljningssiffror. Den informationen bör bistå dig i att skapa ROI-normer samt mål som är realistiska för ditt bolag.

Vad gäller kalkylering av ROI för marknadsföring är här en enkel formel att använda:

Formel – ROI för marknadsföring

[((antal leads x lead-till-kund grad x genomsnittligt försäljningspris) – kostnad eller annonskostnad) / kostnad eller annonskostnad] x 100.

För att kunna använda ROI-formeln behöver du identifiera följande:

·         Antal leads: Hur många personer konverterade till en lead?

·         Lead-till-kund grad: Hur stor procent av leads blev kunder? Om 12 av 100 leads blev kunder, då är din lead-till-kund grad 12 % eller 0,12.

·         Genomsnittligt försäljningspris: Det genomsnittliga priset på dina produkter. Ett genomsnitt kan vara behjälpligt om du ibland lämnar rabatter eller ändrar priser på annat vis.

·         Kostnad eller annonskostnad: Hur mycket la du på att skapa och lansera marknadsföringskampanjen?

Här kan du räkna in kostnader innefattande annonskostnad, timlön för personer som arbetade med projektet, eller kostnader relaterade till produktionen av innehållet.

Om du är usel på matte, bekymra dig inte om det. Kunder hos Megapixel Group kan få tillgång till en ROI-kalkylator programmerad med samma formel som vi använder till vår egen marknadsföring.

Bortsett från att blicka mot rena intäkter är det nog på så vis att du även vill beakta andra icke-finansiella element då du avgör om en marknadsföringsstrategi är lyckad.

Dessa kan innefatta följare eller likes på social media, oväntad trafik till din webbsida, eller till och med en känsla av ökad tillit från dina kunder.

Samtidigt som dessa saker inte erbjuder en omedelbar finansiell avkastning kan de indirekt lyfta försäljning eller kundrelation i senare skede.

I detta inlägg kommer vi att ge några tips för hur du fastställer finansiellt ROI för sex vanliga marknadsföringsstrategier. Vi kommer även att beskriva några uppdiktade småföretag med marknadsföringsscenario för att visa hur du kan använda ROI-formeln.

Exempel – ROI för marknadsföring

I hubspot’s State of Inbound Rapport från 2018, ser vi att 82 % av marknadsförare som bloggar ser en positiv ROI för sin Inbound Marketing (inkommande leads).

Även om det kan kosta mindre att skapa ett blogginlägg jämfört med en video, kan skriftligt innehåll fortfarande kosta dig tid och pengar. Om bloggande är del av din marknadsföringsstrategi kommer du vilja kalkylera tidsrelaterade kostnader, produktionskostnader, samt marknadsföringsrelaterade kostnader i din totala utgift.

För att översätta tid i summa kronor, kolla antalet timmar en anställd har lagt på projektet, multiplicera därefter detta med den anställdes timlön.

Som exempel; om en bloggare betalas 200 kronor per timme och tar fyra timmar på sig att skriva ett marknadsförande inlägg, då kommer din total vara 800 kronor i arbetskostnad plus alla kostnader relaterade till att marknadsföra inlägget.

Om din blogg länkas till en landningssida, då kommer du vilja använda en URL som spårar snarare än en URL för en vanlig sida så att du kan se hur många besökare som kommer till sidan direkt från bloggen.

Genom att spåra besök, leads och kundkonvertering relaterade till ett blogginlägg eller en artikel, kan du se hur effektiv din strategi är.

Om du skapar innehåll som genererar ROI, men inser att tid för skrivande tar för lång tid, då kanske du vill se över sätt att effektivisera den processen. Om du inte får in ROI, då kanske du bör göra andra justeringar i din plan eller svänga mot en ny marknadsföringsstrategi.

Exempel

En advokatbyrå med fokus på fastighetsrelaterade fall vill få fler klienter. De skriver fem blogginlägg om rättigheter för hyresgäster. Varje inlägg innefattar en spårande URL vilken länkar till en landningssida där prospekt kan begära kostnadsfri juridisk konsultation.

Byrån lägger 9,000 kronor på att betala anställda att ta fram fem blogginlägg och 1,000 kronor på att marknadsföra dessa.

Inläggen resulterar i åtta leads – varav fyra blir kunder. Byrån gjorde en intäkt i genomsnitt på 20,000 kronor per kund.

Detta är hur ROI skulle beräknas:

[((8 x 0,5 x 20,000) – 10,000) / 10,000] x 100 = 7,000

Om denna avkastningsgrad fungerar för byrån, då vill de kanske fortsätta med strategin så som den är.

Om de uppskattar strategin men önskar öka sin ROI, då kanske de provar att skapa en video för att se om det är effektivare eller försöka leverera inlägg mer frekvent.

E-post och marknadsföring

Där vissa kanske tänker att e-post är daterat, så är det faktiskt fortfarande ett nyckelverktyg inom marknadsföring. Ett bolag kan få in 380 kronor på varje tia de spenderar på ett mejl.

Samtidigt som ROI kan bero på hur omfattande mejllistan är, formen av annons i mejlet, eller kretsen mejlet riktar sig till, kan denna marknadsföringsstrategi fortfarande vara värd för ett bolag att investera sin tid i.

Du kanske inte behöver hålla koll på produktionstid för länkade annonser eller CTA (Call-to-Action) i ett mejl, men du vill ändå kolla trafiken som det driver mot din sida.

Som med exemplet ovan för skriftligt innehåll föreslår vi att en spårande URL används.

Här är ett exempel hur ett bolag kan mäta ROI för marknadsföring via e-post.

Exempel

Ett lokalt hunddagis erbjuder veckovisa nyhetsbrev via e-post till kunder vilka registrerar sig på deras webbsida.

Ett företag inom organisk hundmat betalar dem 1,000 kronor för att placera en annons som länkar till en beställningssida för deras senaste produkter.

Eftersom annonsen är länkad till en spårande URL kan hundmatsföretaget se att det skjutsade in 50 besökare till deras produktsida. Av dessa besökare lade 20 en beställning på hundmat i deras kundvagn och 17 handlade. Den ROI-formeln skulle se ut på detta vis:

[((20 x ,85 x 200) – 1,000) / 1,000] x 100 = 2,400

Efter att ha noterat hur mycket pengar som de fick in via nyhetsbrevet, då kan hundmatsföretaget kanske fortsätta lägga annonser i det veckovisa mejlet. Det kanske också önskar nå ut till fler hundrelaterade mejl.

Marknadsföring med video

Hela 83 % av marknadsförare säger att video ger dem rejäl ROI. Men som med all form av content marketing behöver du lägga tid och pengar för att producera videoklipp. Du kanske även behöver köpa eller hyra filmutrustning, eller mjukvara för redigering.

När du manussätter och producerar videoklipp för marknadsföring, använd dessa tips för att få dem filmade kostnadseffektivt. Du kommer alltid vilja ha koll på den totala kostnaden för arbete, utrustning och marknadsföring.

Du bör kunna identifiera sätt med vilka du kan mäta effektiviteten på dina videoklipp. Som exempel; om du laddar upp en video på plattformar för social media, då bör du inkludera en spårande URL i inläggets text som går till produktens landningssida. På så vis kan du se hur många besökare som skjutsades till sidan tack vare inlägget med videoklippet.

Exempel

Ett företag inom försäljning av AI (Artificiell Intelligens) mjukvara lanserar en ny produkt som automatiserar flera enklare uppgifter inom säljprocessen. Företaget har en landningssida för registrering av en demo men de har ännu inte genererat många leads. De tror detta beror på att den genomsnittliga säljaren inte förstår vad denna AI-teknologi kan göra för att hjälpa dem.

Teamet beslutar att skapa en demovideo för att visa säljrepresentanterna hur mjukvaran fungerar och hur den kan hjälpa dem att minska kostnaderna för tidskrävande uppgifter.

Videoklippet delas på LinkedIn tillsammans med en spårande länk till landningssidan för registrering av en demo. Videoklippet är även upplagt på själva landningssidan.

Det kostar företaget 3,000 kronor att köpa videoutrustning och 2,000 kronor för arbetet att ta fram videon.

Efter att den cirkulerats resulterade detta i att fem registrerade sig för en demo vilket i sin tur ledde till tre beställningar för 20,000 kronor vardera.

Här är formeln:

[((5 x 0,6 x 20,000) – 5,000) / 5,000] x 100 = 11,000

Eftersom de tog in 11,000, då kan utvecklaren för mjukvaran fortsätta att skapa demonstrationsvideos.

Nu när de redan har gjort ett initialt enstaka inköp av material, då behöver de inte beräkna kostnaden i ROI för framtida projekt.

Sponsrat innehåll

När ett varumärke inte har tid eller bandbredd att producera sin egna varumärkta media, kan de betala en annan person, utgivare eller ett företag som skapar sponsrat innehåll.

Samtidigt som personal utanför ditt eget bolag kommer kosta företaget pengar, kan du möjligtvis beakta de extra timmar som ditt team skulle ha över för att kunna lägga på andra produktiva projekt om de inte behöver skala innehållet.

Samtidigt som du inte behöver hålla koll på arbetskostnaden för dina egna anställda, så vill du använda ROI-formeln för att se hur betalningen för det sponsrade innehållet ligger jämfört med summan pengar du har fått in från kampanjen.

Exempel

En boutique önskar marknadsföra sin nya kollektion sommarklänningar, men de har inte tid eller utrustning för att skapa en video.

De kontaktar en lokal influencer inom mode och betalar henne 3,000 kronor för att göra en video på Instagram med titeln ”De Bästa Sommarklänningarna 2019”.

De talar om för influencern att hon skall lägga en spårande URL till webbsidan på nätet i hennes bio. Hon vägleder också till bion i videoklippets ingress. Via länken för spårning kan boutiquen se att de har fått 50 besökare. Av dessa besök har 30 personer lagt något i sin varukorg. Tio handlade en av dessa klänningar för 500 kronor.

De använder denna formel för att beräkna sin ROI:

[((10 x 0,33 x 500) – 3,000) / 3,000] x 100 = -450

Eftersom de förlorade pengar på detta kan boutiquen vilja avbryta med influencern och hennes marknadsföring för att istället investera i en strategi i egen regi.

Om de insåg att de vann mer följare på social media, eller mer trafik än annars, då kan de fortfarande vilja fortsätta med influencern.

Men för att se om de kan förbättra ROI, då kan de kanske få henne att lägga upp sina inlägg med samma videolänk på fler plattformar för social media och se om det skapar mer dragkraft.

PPC kampanjer

Med pay-per-click betalar du för varje klick din annons får, även om den inte leder till någon försäljning. Samtidigt som Google säger att deras annonsering ger rejäl ROI, slösar småföretag fortfarande 25 % av sin budget på dålig hantering av PPC-kampanjer.

Efter att din annons lanserats kommer du önska bevaka din ROI och slösade utgifter noga, för att få ett grepp samt undvika signifikanta förluster på en annons. Det finns en rad verktyg som kan hjälpa dig bevaka och hantera live PPC-kampanjer. Du kan också använda vår ROI-formel för att kolla prestationen gällande dina annonser. Här är ett exempel på hur:

Exempel

En butik online för trädgårdar vill använda en PPC-annons för att sprida kännedomen om ett nytt sortiment lyxiga gräsklippare – vilka alla kostar 10,000 kronor.

Under sin första kampanj, som inte visade priset, spenderade de 10,000 kronor. Av besökarna de tog emot la tre av dem varan i sin kundvagn och en gjorde beställning. I nästa kampanj hade de med priset. De spenderade totalt 5,000 kronor. Från sina besökare på webbsidan la 12 gräsklippare i sin kundvagn och sju köpte den.

För att se hur annons skript denna PPC och förändringen påverkade ROI kunde trädgårdsbutiken använda formeln för bägge kampanjerna. De kunde räkna användare som la produkten i sin kundvagn som en lead.

Första Kampanjen: [((3 x 0,33 x 10,000) – 10,000) / 10,000] x 100 = 10

Andra Kampanjen: [((12 x 0,583 x 10,000) – 5,000) / 5,000] x 100 = 1299,20

Från denna jämförelse har bolaget kunnat se hur transparens i pris kan skapa mer kvalificerade leads vid klick på annonsen.

De kan även inse att transparens vad gäller pris hjälper dem att undvika betala för klick för de personer som inte har råd med gräsklipparen.

Betald marknadsföring på social media

Om ett företag har en publik som regelbundet använder social media såsom Facebook, Twitter eller Instagram, då kan de överväga att lyfta ett av sina inlägg så att de marknadsförs i nyhetsflöden eller mot en riktad publik.

Som med de flesta kampanjer via social media kommer du kunna sätta ett mål eller en publik att rikta dig mot, en tidsfrist och en budget.

Koll på din ROI kan bistå dig att fastställa om strategin med lyft inom sociala medier fungerade, samt om dessa former av inlägg leder till den bästa avkastningen.

Exempel

En publikation inom livsstil försöker få prenumerationer på nätet, vilka kostar 100 kronor i månaden. De beslutar att erbjuda en månads gratis provperiod för att dra in leads. De skapar ett inlägg om provperioden för Twitter vilket inkluderar en spårande URL som går till landningssidan för en gratis provperiod.

De puffar inlägget i fyra dagar med en budget på 250 kronor per dag. Under detta tidsspann för det puffade inlägget når de 100 besökare och 20 registrerade sig för en gratis provperiod. Av dessa 20 blev fyra betalande prenumeranter.

Här är beräkningen:

[((20 x 0,2 x 100) – 1,000) / 1,000] x 100 = -600

Eftersom publikationen förlorade 600 och fortfarande måste leverera de gratis prenumerationerna som gavs bort, då kan de besluta att undvika att puffa inlägg på denna plattform.

Om de inte gett upp sin strategi med puffande, inte ännu, då kan de försöka sig på en betald kampanj på en annan plattform för social media nästa gång.

Bästa metoder för att mäta ROI inom marknadsföring

När det kommer till marknadsföring, fastställa ROI kan te sig knepigt. Samtidigt som mer traditionella PPC och annonser på social media kan ge specifik avkastning, så kan det fortsatt vara en utmaning att koppla rena intäkter och siffror för dessa med innehåll för marknadsföring såsom videoklipp och bloggar.

Oavsett vilken strategi för marknadsföring du använder, håll koll på dessa aspekter som kan hjälpa dig att fastställa om din kampanj faktiskt är lyckad:

Tid: Hur mycket tid tog det att skapa materialet för marknadsföring?

Produktionskostnad: Håll koll på den totala kostnaden för material, tjänster, samt mjukvara som är nödvändig för att skapa kampanjen.

Kostnad för marknadsföring: Använd en spårande URL för att fastställa om ditt innehåll driver trafik till din produkts landningssida.

Icke-finansiella intäkter: Fick du in något engagemang från social media, oväntad trafik och lyft där, eller annan bonus från din kampanj? Om så är fallet, då kan detta fortfarande hjälpa dig vad gäller kännedom om ditt varumärke.

Mer om ROI och verktyg för management

Källa: hubspot.com