Medieplanering: den ultimata guiden

Innehåll: 

Vad är medieplanering?

Fördelar med medieplanering

Medieplanering och inköp

Processen för medieplanering

Mallar för medieplanering

Inled din Process för Medieplanering

Upptäck vikten av medieplanering och hur processen kan spara dig värdefull tid, lyfta konvertering, och öka engagemang.

För att ett företag ska lyckas idag – oavsett typ, storlek eller bransch – måste det skapa innehåll (bilder, videoklipp, informationsgrafik, meddelande i social media, poddar, etc) och dela med sig det till sin målgrupp.

Detta är en stor del av hur du ökar medvetenhet om varumärket, engagemang, konvertering samt intäkt (bland andra saker) för din verksamhet. För att inte nämna att medieinnehåll hjälper dig att sticka ut bland konkurrenter och andra företag.

Här är dock saken: det sammantagna medieinnehållet de flesta företag producerar och delar regelbundet för att förbli relevanta bland sin publik kan bli förvirrande för dem att hålla koll på, planera, organisera, distribuera och analysera.

Det bästa sättet att motverka dessa frågor är genom medieplanering.

Medieplanering: den ultimata guiden

Vad är medieplanering?

Medieplanering är processen för fastställandet av hur, när, var och varför din verksamhet kommer dela medieinnehåll med din målgrupp. Processen innefattar beslut om vilken media som skall delas via olika kanaler och plattformar för att lyfta räckvidd, engagemang, konvertering, ROI och mer.

Baserat på denna definition är det tydligt att planering har många rörliga delar – det är därför processen kan vara svår att få till rätt.

Genom att arbeta via stegen för medieplanering (vilka vi kommer täcka nedan) såväl som att implementera mallar (vi kommer diskutera dem inom kort också), kommer du hålla utmaningar angående medieplanering på avstånd.

Men till en början, om du fortfarande behöver övertygas om att en investering i medieplanering är värt din tid, låt oss se över några av de specifika fördelarna med processen.

Fördelar med medieplanering

Medieplanering hjälper dig med olika delar av innehållsskapande och distribution innefattande (men inte begränsat till):

·         Att lära känna din målgrupp på ett djupare plan så att du effektivt kan nå dem genom ditt medieinnehåll

·         Besluta vilka mediekanaler och plattformar du kommer dela på

·         Besluta timing och frekvens för media och innehåll du publicerar och delar

·         Hålla dig uppdaterad vad gäller de senaste trenderna inom media och teknologi

·         Hålla dig till din budget när du arbetar för att skapa, publicera och dela högkvalitativt och engagerande medieinnehåll

·         Utföra analyser för att mäta framgången med din process inom medieplanering

Till fördelarna med medieplanering är det viktigt att notera hur dessa processer skiljer sig från de för medieinköp – även om processerna är relaterade har de olika syften och är ofta ihopblandade med varandra.

Medieplanering och inköp

Medieplanering och medieinköp är nära relaterade och arbetar i tandem med varandra. Beroende på ditt företags storlek och din budget kan ditt team med medlemmar som planerar din media även hantera processen för medieinköp.

Så vad gör processerna unika?

Vi har redan behandlat definitionen för medieplanering – det är en process fokuserad på strategin bakom medieinnehåll som skapats, publicerats, och delats bland dina kunder och målgrupp. Media refererad till här är allomfattande, vilket betyder att den inte måste inkludera betalda annonser eller betalt innehåll.

Det är här medieplanering och medieinköp skiljer sig.

Vad är medieinköp?

Medieinköp är relaterat till betald media – oavsett om detta betyder att ditt företag köper kampanjer och annonsutrymme på olika kanaler, betalar för att dela riktade kampanjer och annonser, eller förhandlar med mediesäljare.

I en värld där ditt företag kan skapa och dela media på olika plattformar och framgångsrikt nå din publik gratis, är det tydligt att medieplanering kan ske utan medieinköp. Medieinköp kräver dock medieplanering.

Detta eftersom medieplaneringen sätter tonen och riktningen för inköpet som måste ske. När väl annonsutrymme köpts eller distributionsplanen för innehåll har förhandlats, måste det finnas en strategi (eller medieplan) för att få ut median till din målgrupp och dina kunder.

Låt oss nu granska stegen i processen för medieplanering så att du kan börja utveckla din företagsstrategi.

Processen för medieplanering

Allt eftersom du arbetar dig igenom följande process, ha i åtanke att sättet på vilket ditt företag väljer att tillämpa resultatet och slutsatser härledda från varje steg, kommer att vara unika baserat på dina behov.

1.    Utför marknadsundersökning

Det första du önskar göra när du utvecklar din medieplaneringsprocess är att utföra en marknadsundersökning. Marknadsundersökningen kommer tillåta dig att skräddarsy det innehåll som du skapar och den medieplan du tillämpar för att rikta in dig på din målgrupp och dina kunder.

Detta innebär skapande (om du inte redan har) och studerande av dina kundtyper såväl som att utveckla en förståelse för vilka din målgrupp är samt vilka dina nuvarande kunder är.

På detta vis kan du fastställa vilken media som kommer vara mest framgångsrik i att nå, genljuda med och konvertera det största antalet medlemmar i målgruppen som möjligt. Dessutom kommer det att hjälpa dig att avgöra vilka plattformar och kanaler som du kommer att dela din media genom.

2.    Sätt dina syften med medieplanering

Som med allt inom marknadsföring, är det ytterst viktigt att upprätthålla ett syfte – så att du vid utvecklandet av din medieplan har ett mål (eller några) i åtanke för att hjälpa dig att navigera processen effektivt.

Här är några exempel på syften med medieplanering som du kan ha:

·         Stärka dina korsvisa samarbeten (ex. innehåll, grafisk design, animation, video, blogg, social media) när du skapar och delar din media

·         Förbättra och strömlinjeforma publicerings- och distributionsprocessen för all media

·         Förbättra din tidsplan för mediedistribution för att försäkra att ditt innehåll delas ändamålsenligt och på rätt sätt i tid så att det är relevant för din målgrupp

·         Förstärka framgången med allt ditt medieinnehåll genom att ge det god tid att analysera dess verkan och räckvidd på din målgrupp

Säg att du exempelvis söker att skapa en medieplan för ditt innehåll på Facebook och Instagram. Ditt syfte kan vara att strömlinjeforma skapandeprocessen för innehåll rätt i tid och därefter schemalägga meddelanden på bägge plattformar i förväg. På detta vis försäkrar du dig om att meddelanden är relevanta för din publik – vilka du lärde dig om i stegen ovan – så att du kan lyfta engagemang och förbli högst i åtanke.

3.    Avgör vilken mall för medieplanering du kommer att använda

Det finns ett antal mallar tillgängliga som är enkla att använda för att hjälpa dig med din medieplaneringsstrategi, såsom redaktionella kalendermallar och mallar för strategier inom social media – vi kommer täcka in dessa alternativ och flera andra i detalj nedan.

Mallar för medieplanering finns för att bistå dig i att du förblir så ändamålsenlig och effektiv som möjligt medan du arbetar med alla aspekter av ditt medieinnehåll. De låter dig hålla allt medieinnehåll organiserat, samtidigt som du strömlinjeformar processerna för publicering och delning av medieinnehåll bland din målgrupp.

Ha i åtanke att tack vare variationen av mallar som finns tillgängliga för olika typer och delar av processen för medieplanering, kommer mallen du implementerar i din verksamhet vara unik – så var inte rädd för att experimentera med eller kombinera olika mallar.

Tillexempel, om ditt företag vill skapa en medieplan för din sociala media på Facebook samt Instagram, kan du välja att implementera en kalendermall för social media.

Den här typen av mall kommer hjälpa dig att koordinera ditt innehåll över bägge kanaler, lyfta engagemang och förbättra produktiviteten inom ditt team – och därför uppnå syftet du satte i steg två.

4.    Implementera din medieplan

Nu är det dags att implementera din medieplan. Försäkra dig om att alla parter som behöver känna till planen har de nödvändiga detaljerna för att hjälpa dig att verkställa den i enlighet.

Dessutom kan det vara fördelaktigt att dela kontaktuppgifter för personen som leder medieplaneringen på ditt företag utifall att någon har frågor eller kommentarer.

För att få en bättre förståelse för vad vi menar, låt oss titta tillbaka på vårt exempel i ovanstående steg angående din plan för social media på Facebook och Instagram.

Om du implementerar en kalendermall för social media som del av din medieplan, försäkra dig om att alla som kommer arbeta på, såväl som skapa innehålls- och publiceringsschemat för bägge plattformar har tillgång till den.

Och framför allt, se till att de som är involverade har en tydlig förståelse för vem som utgör din målgrupp (som identifierat i steg ett) såväl som vad ditt huvudsakliga syfte är för din medieplan (så som du gjorde i steg två). På detta vis är alla i linje och fokuserade.

5.    Utvärdera din framgång

Oavsett om din medieplan kretsar kring individuella meddelande på Instagram eller en månadslång, företagsomfattande kampanj, se till att mäta framgången med din plan.

Fråga dig själv och ditt team frågor såsom, ”Hjälpte denna medieplan oss att uppnå våra specifika mål?” och ”Tillförde planeringsmallarna och verktygen värde till skapandet av vår media och publiceringsprocess?”

Sättet du utvärderar din medieplans framgång bör vara direkt kopplat till din verksamhets specifika mål angående din media och ditt innehåll, teamen som skapar media, och värdet du hoppas få ut från median (ex. lyfta konvertering, engagemang, intäkter, etc.)

Låt oss titta tillbaka på vårt exempel ovan en sista gång. Tänk på om din innehållsplan på social media och din kalendermall som du implementerade, har eller inte har hjälpt dig nå din målgrupp och uppfyllde syftet du satte.

Fråga dig själv om din medieplan hjälpte eller inte hjälpte dig att lyfta engagemang på de plattformar för social media som du fokuserade på, såväl som samarbetet och koordinering var effektivare för att öka produktiviteten över teamet.

Härefter, låt oss granska några tillgängliga hjälpmedel för att göra din process inom mediehantering enklare.

Mallar för medieplanering

Det finns ett överflöd av mallar tillgängliga för medieplanering på nätet som du kan köpa eller ladda ner gratis. Den bästa biten med att använda mallar för medieplanering är att du kan skräddarsy och anpassa dem för dina specifika verksamhetsbehov och mål.

Beroende på mjukvaran för media som din verksamhet använder, såsom HubSpot’s (gratis) CRM, Marketing Hub, eller SproutSocial, kan det finnas anpassningsbara mallar för planering inkluderade (liknande denna meny med alternativ som HubSpot erbjuder).

Du kan även välja att skapa egna mallar med hjälp av Google Sheets eller liknande program.

Oavsett val, hur du väljer att implementera och använda mallar för medieplanering kommer vara unikt för din verksamhet och dina behov – så var inte rädd för att modifiera dina mallar över tid allt eftersom dina mål utvecklas eller din verksamhet och publik växer.

Typer av mallar för medieplanering

För att hjälpa dig att komma igång är här en lista på vanliga typer av mallar för skapande och planering av media.

(Klicka på länkarna för att skickas till en associerad resurs för mallar.)

Du kan använda en eller flera mallar för media baserat på dina behov. Kom ihåg, det finns inget rätt eller fel svar vad gäller vilken mall du skall använda – det handlar om preferens och vad som fungerar bäst för din verksamhet.

·         Använd en mall för medieplanering för att organisera dina betalda medieinsatser och utgifter på en visualiserad plats.

·         Använd en mall till din strategi för social media för att rikta in ditt medieinnehåll med din publik på ett sätt som tillhandahåller värde för din verksamhet.

·         Använd kalendermall för social media för att enkelt, organiserat, hanterbart och effektivt anpassa en tidsplanering då du kommer dela dina meddelanden på social media.

·         Använd en redaktionell kalendermall för att planera och optimera allt marknadsföringsrelaterat innehåll du publicerar och delar, inklusive bloggar, social media och kampanjer.

·         Använd en mall för bloggposter för att förenkla ifyllning av luckor och börja skriva engagerande, relevant och välorganiserat blogginnehåll för din målgrupp (allt medan du undviker skrivkramp!).

·         Använd en mall för design av e-bok för att ta bort gissningsarbetet med hur man gör en professionell, iögonfallande och snygg e-bok samtidigt som du besparar dig själv tid.

·         Använd en mall för informationsgrafik i PowerPoint eller Illustrator för att snabbt anpassa sättet du presenterar data, delar insikter och marknadsför erbjudande, på ett sätt att det ser ut och känns professionellt.

·         Använd en mall för analys och rapportering för excel, PowerPoint och Google Drive för att göra processen att plocka ut, organisera och dela data enklare oavsett vilka värden du spårar.

·         Använd en budgetmall för att hantera och granska dina utgifter och budget med Excel eller Google Sheets.

·         Använd en mall för marknadsföring för att hjälpa dig att planera och hantera marknadsföringskampanjer på ett sätt som säkert kommer att konvertera medlemmar i din målgrupp till leads och kunder.

Inled din process för medieplanering

Medieplanering är en grundläggande del av din verksamhets förmåga att framgångsrikt skapa, publicera och dela medieinnehåll. Det är hur du strömlinjeformar kommunikation korsvis över teamen och samarbetar runt din media såväl som försäkrar att den delas med din målgrupp rätt i tid.

Så arbeta dig igenom stegen för processen gällande medieplanering och välj vilka mallar du kommer använda för att börja nå och konvertera fler i din målgrupp.

Mer om hur du skapar en digital marknadsstrategi


Källa: hubspot.com

10 proffstips för att driva en effektiv PR-kampanj

1. Sätt ett mål, dess begränsningar, samt mätetal för framgång

2. Känn din publik

3. Välj rätt plattform

4. Hitta din kreativa vinkel

5. Skriv en exceptionell pressrelease

6. Distribuera smart

7. Bygg relationer med journalister

8. Bygg länkar

9. Delning på social media

10. Skriv ett blogginlägg för företaget

Exempel för PR-kampanjer

10 proffstips för att driva en effektiv PR-kampanj

Innan du släpper ditt budskap för din PR-kampanj

1. Sätt ett mål, dess begränsningar, samt mätetal för framgång

Det är viktigt att börja med en större bild som mål. Vad hoppas du uppnå med din kampanj? Vill du nå en ny publik? Vill du lyfta försäljningen av en produkt? Vill du bygga en positiv relation med allmänheten?

När du väl valt målet för helheten, smala av det ytterligare – för vilken produkt vill du särskilt lyfta försäljningen? För vad vill du att ditt varumärke skall vara känt? Ha i åtanke hur stor din budget är och om det bör finnas en deadline. Genom att lägga riktlinjer för en kampanj ger du dig själv ett fokuserat mätetal för att mäta din framgång.

2. Känn din publik

Innan du kan välja hur du önskar leverera ditt PR-meddelande måste du besluta vem du vill skall ta emot det. Ta dig tid att etablera vilka kundtyper du vill denna kampanj skall nå. Till exempel, om du har familjer som målgrupp, kanske du önskar att skapa en kampanj som uttrycker ett meddelande angående familjen först, eller visa varför varumärket bryr sig och hur dess produkter påverkar de käraste.

3. Välj rätt plattform

När du väl valt kundtyp vill du välja din föredragna plattform för leverans av ditt budskap – föredrar exempelvis din idealiska publik TV eller radio? En pressrelease eller en presskonferens? Denna information kommer hjälpa dig att sätta strategi på allt annat.

4. Hitta din kreativa vinkel

Ingen säger att du inte kan driva en framgångsrik kampanj på små nyheter, såsom ett företagspris, men din berättelse måste vara intressant för allmänheten. Som tur är har varje berättelse en kreativ vinkel. Se på den från allmänhetens synvinkel. Varför skall de bry sig? Om ditt företag just vann ett pris, ”Bästa Cykelstudio i Stockholm”, fråga dig själv vad angående detta pris som är viktigt för dina kunder. Ett rätt redaktionellt knyck är ofta vad som får någon att vilja lära sig mer. Som exempel; ”Vi vann Bästa Cykelstudio i Stockholm, slog ut stornamn som Crescent endast 6 månader efter öppnande”

5. Skriv en exceptionell pressrelease

Om du vill att journalister hjälper dig behöver du hjälpa dem. Istället för att skriva en pressrelease som marknadsföring, ex. ”Vår nya telefon är nu tillgänglig”, skriv en med kraftigare vinkling: ”En lokal mobiltelefonbutik önskar tävla med Apples iPhone”. Märker du skillnaden? Det första alternativet med pressreleasen är egentligen bara reklam. Det andra alternativet är en berättelse. Inkludera relevanta citat från anställda eller industriledare, och inkludera all den nödvändiga informationen en journalist kan tänkas behöva.

6. Distribuera smart

När du väl kommit fram till din vinkel med nyhetsvärde, distribuera den till mediepublikationer som är relevanta för branschen. Du kan även skicka berättelsen till lokal-TV eller radiostationer. Det är av yttersta vikt att du gjort efterforskning på mediebolag genom att besöka deras webbsida och se hur mycket din bransch påverkar publikationens nyhetsflöde. Kom ihåg, mediekanaler bryr sig inte om du öppnar en Italiensk restaurang – men de bryr sig om en intressant berättelse såsom ”Konventionella måltider för stora familjer är en outnyttjad marknad i [denna stad], och en ny Italiensk restaurang uppmärksammar denna efterfrågan”.

7. Bygg relationer med journalister

Samtidigt som detta är ett mer långsiktigt tillvägagångssätt kan du verkligen bygga relationer med journalister under dina kampanjer. Istället för att skicka din berättelse till en generisk nyhetsredaktion, identifiera namnen på journalisterna som oftast skriver om ämnen relaterade till din bransch. Mejla, ring eller till och med nå ut till specifika reportrar via deras Twitter-namn med din berättelse, så att du kan börja bygga en långsiktig relation med någon som kan vara villig att skriva om ditt företag igen i framtiden.

Efter du släpper ditt budskap

8. Bygg länkar

När din berättelse väl börjar spridas genom media är det viktigt att du drar fördel av dragkraften du får från det långsiktiga lyftet på din webbsidas domän.

Kontrollera först Fresh Web Explorer och Google News – med Google news kan du även ange ett larm för ditt företag så att du inte behöver kontrollera pressen manuellt. Närhelst du ser ditt företag eller kampanj nämnd, skicka ett mejl till journalisten som skrev artikeln, eller själva publikationen. Här är vad du kan säga:

”Hej

Jag hoppas du har det bra. Jag avslutade precis min läsning av din artikel med titeln [skriv artikelnamn här] – en intressant och uppskattad läsning!

Jag märkte i artikeln att du nämnde [lägg in kampanj- eller företagsnamn här]. Jag undrar om du kunde lägga till en länk [lägg in länk här]. Förhoppningsvis kommer detta ge läsarna ytterligare information om de önskar att utforska vidare.

Återkom gärna om du vill hjälpa till!

Vänligen,

Jan Svensson”

Genom att uttrycka detta som en fördel för publikationens läsare, ger du journalisten en bra incitament att lägga till en länk tillbaka till din sida.

9. Delning på social media

Likt som för länkbyggande, att fråga medieredaktioner som publicerar din artikel att dela den på sina kanaler för social media är en effektiv metod för att locka en stor publik till din kampanj. Som exempel, om din berättelse plockas upp av Cosmopolitan, varför inte försöka nå några av deras 2,2 miljoner följare på Instagram?

Eftersom social media rör sig snabbt kommer du vilja mejla en publikation omedelbart då din berättelse går live, för att fråga deras chef för social media om de kan vara villiga att dela den medan det fortfarande är färskt.

10. Skriv ett blogginlägg för företaget

Om din kampanj är framgångsrik kommer du med stor säkerhet se en ökning av besök på din webbsida. Dra nytta av denna ökade trafik genom att skriva ditt egna blogginlägg, som redogör för samma information du skrev i din pressrelease. Detta kommer möjliggöra att ditt företag ger relevant information till människor som önskar veta mer om ditt företag och tjänsterna du tillhandahåller.

Exempel för PR-kampanjer

Låt oss nu ta en titt på några PR-kampanjer som regerade genom att använda stegen ovan.

1. Burger King drog uppmärksamhet till sig med Nationella månaden för Antimobbning genom att visa två olika typer av ”mobbning” och se vilken åskådare vid sidan om brydde sig mer om. Kolla in denna kreativa och rörande analogi i videon nedan (helt ärligt, jag fick en tår i ögat). Det är tydligt att Burger King gjorde sin research om målgruppen under Månaden för Förebyggande av Mobbning, och levererade kampanjens budskap på plattformen bäst lämpad för demografin gymnasieelever.

2. När ett företag gör förändringar i varumärket blir användare ofta frustrerade, särskilt när de inte förstår orsaken till förändringen. När Airbnb lanserade sin nya ”the Bélo” logo, var vissa av Airbnbs användare kritiska till förändringen. För att bekämpa kritiken producerade företaget en video som beskrev historien bakom den nya logotypen, och skapade även ”kundupplevelse” så Airbnbs användare kunde personifiera sina egna Bélo logotyper.

För att dämpa frustrationen ytterligare skickade Airbnbs VD, Brian Cheskey, ett webinar till aktiva användare som förklarade anledningen till förändringen av logon. Detta är en effektiv strategi för att bygga starkare relationer med publiken. Dessutom skapade Airbnb en företagsnyhet till en berättelse som intresserade medieredaktioner genom att sätta den nya logon i samband med ett större budskap.

3. AXA, en fransk multi-internationell försäkringsfirma behövde sprida medvetenhet till kinesiska föräldrar att bära bilbälte var nödvändigt för deras barns säkerhet. För att göra detta producerade AXA en video med utbildningsprogram som involverade olika skolor genom hela landet. Över sex månader hade mer än 125,000 barn och föräldrar lärt sig om säkerhetsbälte och dess säkerhet i ett av dessa informationsprogram. Efter kampanjen visade en studie att 77 % positivt kopplade samman AXA med medborgarkampanjen, och att kunder som övervägde AXA försäkringar ökade från 24 % till 34 %. Se? PR kan skapa pengar! Denna kampanj exemplifierar en PR-strategi som etablerar ett mål, att sprida medvetenhet om säkerhet med säkerhetsbälte, och ett bestämt mätetal för att rapportera nivån av framgång.

4. Innan #IceBucketChallenge hade jag knappt hört någon tala om ALS. I ett försök att använda PR för att sprida medvetande, skapade ALS organisation #IceBucketChallenge vilken instruerade en person att spela in en video med dem själva där de dumpar en hink med is över sitt huvud och sedan nominera tre vänner att göra detsamma genom social media. Den blev påfallande viral – flera kändisar inklusive Facebooks VD Mark Zuckerberg deltog, och den spred sig snabbt på social media. Under 2013 samlade organisationen för ALS in 28 miljoner kronor genom donationer. Under 2017, året för kampanjen med #IceBucketChallenge samlade organisationen för ALS in över 1 miljard kronor. Organisationen för ALS beslutade sig för en effektiv plattform att framföra sitt budskap, och valde även en otroligt kreativ vinkel för att optimera genomslaget.

5. Under 2003 valde Dove att använda verkliga kvinnor i sin reklam istället för att använda trådsmala modeller för att sälja Doves produkter, och kallade sin PR-kampanj ”Kampanj för Äkta Skönhet”. Varumärket producerade kampanjen med en reklam som visade sex vanliga kvinnor i sina underkläder – vilket aldrig tidigare var skådat och därmed en kreativ vinkel att använda. Kampanjen hjälpte Dove att förbättra sitt varumärkes rykte genom att dra uppmärksamhet till sina enastående annonser som lyfte försäljningen med 700 %.

Se även Jerry Silfwers TED talk om PR

Känner du efter att ha läst artikeln att du fortfarande inte riktigt vet var du ska börja kan du ta hjälp av en PR-byrå för rådgivning.

Källa: hubspot.com

6 Avancerade AdWords strategier för att lyfta din ROI

Vad är ROI i AdWords?

Avancerade AdWords Strategier för att lyfta din ROI

6 Avancerade AdWords strategier för att lyfta din ROI

6 Avancerade AdWords strategier för att lyfta din ROI

Att öka konvertering, reducera utgifter och förbättra ROI (Retur på Investering) är drömmen för varje marknadsförare på Internet.

Att i verkligheten lyckas med ovan nämnda mål är dock inte enkelt, så som det verkar.

I AdWords, finns det så många saker såsom nyckelord, ads, ad groups campaigns att det i realiteten blir riktigt komplicerat att veta om du gör det rätta eller inte.

AdWords är ganska enkelt men ändå lite svårt. Det är enkelt att lära sig men svårt att bemästra.

Naturligt dynamiskt, frustrerar det ibland marknadsförare som inte ser den ROI (Retur på Investering) de förväntade sig från sina AdWords Kampanjer.

För att undvika denna frustration som en annonsör, måste du vara strategisk i din framförhållning och använda samtliga Avancerade AdWords strategier för dess optimala tillämpning.

För att hjälpa dig förbättra ROI på dina AdWords kampanjer, är här några avancerade AdWords strategier. Men låt oss börja med att se vad AdWords ROI faktiskt är och hur det beräknas.

Vad är ROI i AdWords?

ROI även kallat Return Of Investment är en indikator på nyckelprestanda som används av nästan alla affärsmän för att avgöra lönsamheten.

ROI har en nyckelroll i att avgöra lönsamheten på dina AdWords kampanjer.

Det är i princip förhållandet mellan din nettovinst och dina kostnader.

Detta är det viktigaste mätetalet för en annonsör eftersom det visar exakta effekten dina annonsinsatser har på ditt företag.

Formeln för att beräkna ROI är:

ROI = [Intäkter – Totala Kostnader] / Totala Kostnader x 100

För att räkna ut ROI behöver du först mäta Konverteringar och den totala kostnaden.

Konverteringar är handlingar från kundens sida som är av värde till dig. Det kan vara försäljning, generering av prospekt, registreringar, besök på webbsida, nedladdningar och mer.

Efter att du har mätt konverteringarna kan du börja utvärdera din ROI. Kom ihåg att värdet på varje konvertering bör vara större än summan du spenderat för att få konverteringen.

Genom att beakta ovan formel, låt oss säga att du har en produkt vars kostnad är 1,000 kr och säljs för 1,500 kr. Genom att annonsera din produkt via AdWords kan du sälja 10 enheter av din produkt.

Då är din totala kostnad 10,000 och dina totala intäkter är 15,000

ROI = [(15,000-10,000)/10,000] * 100

=[5,000/10,000] * 100 = 50 %

I detta exempel får du 50 % i retur på din investering. För varje 10 kr du spenderar, får du 15 kr tillbaka.

Avancerade AdWords strategier för att lyfta din ROI

1. Lägg till negativa nyckelord

Negativa nyckelord är den bästa möjliga sak som någonsin hänt med Google AdWords. De är de första som kommer till räddning för en drunknande AdWords Kampanj.

Negativa nyckelord är de nyckelord som förhindrar att dina annonser börjar triggas av irrelevanta sökkriterier.

De hjälper dig genom att visa dina annonser för de personer som är mest troliga att klicka på dem.

Genom att locka endast de relevanta söktermerna, besparar negativa nyckelord också dig utgifter för annonser vilka skulle vara slöseri på irrelevanta klick.

Den bästa användningen för negativa nyckelord är att minska kostnaden genom att exkludera nyckelord där du möjligtvis lägger pengar men inte genererar en positiv återbetalning.

Bortsett från detta, minskar negativa nyckelord också irrelevanta intryck av annonser och gör dina annonser högst riktade.

Genom att fokusera på att visa dina annonser till en högst riktad publik, ökar negativa nyckelord din CTR.

När din CTR ökar blir relevansen för dina annonser i förhållande till sökfrågan bestämd, därmed ökar den din Kvalitetspoäng.

När din CTR väl ökar och Kvalitetspoängen förbättrats, kommer Kostnaden per Klick att minska vilket är en stor fördel för annonsören eftersom en minskning av CPC är ett av nyckelmålen som varje annonsör önskar uppnå.

Genom att göra dina annonser högst riktade, ökar din CTR. Ökad CTR i sin tur ökar konverteringen vilken ultimat ökar din ROI.

Vissa annonsörer gör misstaget att inte regelbundet lägga till negativa nyckelord.

För att undvika misstaget, gör en vana av att lägga till potentiella negativa söktermer samtidigt som du lägger tid på att undersöka de vanliga nyckelorden.

Resurser för att bygga negativa nyckelord

(i) Search Query Report

Detta är den viktigaste resursen för att hitta negativa nyckelord.

Analysera dina söktermer och se vilka termer din annons verkligen visas för.

Om du ser några irrelevanta termer, lägg till dem som negativa nyckelord i dina annonsgrupper eller kampanjer.

(ii) Google AdWords Keyword Planner

Du kan använda Google AdWords Keyword Planner för att antingen bygga ut en lista med negativa nyckelord eller expandera en existerande, inom ditt konto.

Detta verktyg för nyckelord hjälper inte enbart att generera idéer för nyckelord, det föreslår även idéer för annonsgrupper, ger historisk statistik för dina AdWords kampanjer, ger dig insikt att välja konkurrenskraftiga bud och förutspår prestanda för dina nyckelord.

(iii) Undersökning av konkurrenter

Använd dina konkurrenters termer som negativa nyckelord och samtidigt som du gör detta se till att separera dem från dina övriga nyckelord.

Samtidigt som du lägger till konkurrenters termer i din lista med negativa nyckelord, ta både varumärket och namnen på produkterna i beaktande.

(iv) Beakta Analytics

Använd Analytics för att få insikt i beteendemönster för information gällande vissa nyckelord.

Om du ser ett nyckelord med hög trafik men ingen konvertering, kan du lägga till det nyckelordet till din lista på negativa nyckelord.

(v) Stavfel och skrivfel

Samtidigt som sökmotorn används, bryr sig människor knappast om stav- eller skrivfel på grund av det faktum att deras misstag automatiskt kommer korrigeras.

Ibland kan det även sökas för att hitta rätt stavning. Därför bör du förvänta dig sökningar med stav- och skrivfel.

(vi) En synonymordbok

En synonymordbok är inte bara till stor hjälp i skapande av en lista med negativa nyckelord, men också som lista över huvudsakliga nyckelord.

Eftersom utrymme online är högst konkurrensbetonat och om du missar variation av viktiga negativa nyckelord, då kan det kosta dig intryck, klick och i budget.

Dock, att använda en synonymordbok kan vara en snabb och enkel väg till negativa nyckelord såväl som variationer av dessa negativa nyckelord.

2. Använd Single Keyword AdGroup

Single Keyword AdGroup (SKAG) är som namnet antyder endast ett nyckelord per annonsgrupp vilket är högst relevant för produkten/tjänsten som du säljer.

Single Keyword AdGroup är ett sätt för dig att få mer kontroll och lyckas uppnå hög prestanda från ditt AdWords konto.

På detta sätt gör SKAG ditt annonsbudskap relevant för nyckelord som ditt prospekt söker för i Google.

Detta budskaps matchning kommer föra dina aktiva besökare mycket närmare att de klickar på din annons.

Dessutom, om din landningssida är perfekt i synk med din annons, kommer besökaren lätt att omvandlas till en kund.

Ökad CTR, i sin tur, förbättrar Quality Score och minskar Kostnad per Klick.

Då SKAG är högst specifik för din produkt/tjänst attraherar det mycket riktad trafik som är på gränsen till konvertering. Detta initierar fler konverteringar och därmed ökas din övergripande ROI.

För att skapa en Single Keyword AdGroup för dessa nyckelord, analysera och hitta de nyckelord som genererar flest klick och konverteringar.

Det är viktigt för dig att komma på dessa nyckelord som genererar de flesta klicken och konverteringarna eftersom det är helt upp till dig att öka effektiviteten av dessa redan effektiva nyckelord ännu mer.

Som illustration, tänk på ett nyckelord som inte genererar några konverteringar men som lockar många klick. Du kan ta detta nyckelord från den blandade annonsgruppen och lägga till det i Single Keyword Ad Groups. Detta kommer definitivt öka effektiviteten på det nyckelordet.

Hur identifierar du högpresterande nyckelord för skapande av SKAG?

Den bästa resursen för att hitta de högpresterande nyckelorden i skapande av SKAG är ”Search Term Report”.

Söktermerna är de termer som användarna faktiskt använder då de söker. De ger dig en bättre idé om vanligen använda ord av prospekt.

Genom att titta på CTR kan du se vilka av dina nyckelord som var tillräckligt relevanta för att låta användarna klicka på dina annonser. Och då kan du använda den informationen för att skapa en SKAG med högpresterande nyckelord.

I ett nötskal ökar effektiviteten på dina kampanjer automatiskt, genom detta ökas ROI, då du skapar Single Keyword Ad Groups.

3. In-Market Targeting

In-Market Targeting är ett sätt att länka till användare vilka aktivt utforskar eller jämför produkterna/tjänsterna.

För att göra en användare del av In-Market publiken, utvärderade Google klicken på de relaterade annonserna och motsvarande konverteringar, innehållet på sidan samt sidorna vilka de besöker tillsammans med frekvensen på besöken.

På detta vis kan Google korrekt analysera användarna i In-Market publiken.

Som exempel, du är en försäljare av laptops som vill rikta dig mot sökare vilka är redo att köpa en laptop.

Google kommer att försöka hitta personer som klickar på annonserna relaterade till laptops, undersöker relevanta sökningar, ser till kundrecensioner, jämförelser av laptops o.s.v., och kommer förutse om dessa konsumenter är redo att köpa.

Som en annonsör kan du skräddarsy budskapet i dina annonser för att göra dem högst relevanta till din In-Market publik.

Varför skall du använda In-Market Targeting?

Genom att hjälpa dig att kommunicera med kunderna vid det sista steget innan de ska fatta ett köpbeslut, kan In-Market Targeting driva ökade konverteringar.

In-Market Targeting konstruerar en kraftfull klassifikation av beteendet hos användarna och använder dessa segment för att presentera det rätta erbjudandet vid det rätta tillfället framför de som är mycket intresserade av din produkt/tjänst.

Genom att kombinera In-Market Targeting med Remarketing, kan du driva högt kvalificerade användare till din sida och därmed öka konverteringarna.

Med hjälp av Googles omfattande data kan du fokusera på personer vilka har signalerat sin avsikt att köpa en specifik produkt eller tjänst.

Detta låter dig skräddarsy dina annonser ändamålsenligt för att nå ut till folk vilka du vet är redo att handla.

4. Remarketing List for Search Ads (RLSA)

RLSA eller Remarketing List for Search Ads är ännu ett tillfälle att optimera dina AdWords Kampanjer och öka ROI.

RLSA Kampanjerna hjälper dig att sätta din annons framför personer som har besökt din sida en gång eller har tittat på liknande sidor.

RLSA hjälper dig att kommunicera med de besökare som lämnar din sida utan att köpa något.

Samtidigt som de riktas mot tidigare besökare, riktar sig RLSA även mot de personer som har gjort liknande sökningar på Google.

Med RLSA kampanjer kan du skapa högst specifika annonser för att rikta dem mot en specifik publik. Mer specifikt i form av annons och publik ökar chanserna att få fler konverteringar vilket i sin tur ger en ökad ROI.

Segmentering av publik i RLSA

Segmentering av publik innebär att dela upp publiken på basis av deras aktiviteter på din webbsida.

(i) Rikta dig mot den publiken genom RLSA Kampanjer som besökte din webbsida men inte handlade något.

(ii) Du kan också skapa separata Remarketing listor för dessa personer som besökte din webbsida och handlade något. Att ge dem ytterligare rabatter för kommande produkter är ett utmärkt sätt att öka konverteringar.

(iii) Optimera bud för personer som redan är bekanta med din produkt.

(iv) Sälj korsvis till kunder som har köpt en produkt från dig genom att erbjuda dem liknande produkter.

Fördelar med att använda RLSA

(i) Med hjälp av RLSAer kan du justera dina sökkampanjer för att få mer kvalificerade och värdefulla användare som redan är bekanta med din webbsida. Optimalt använt, kan RLSA resultera i en mer effektiv användning av annonsutgifter, bättre konverteringar och det kan öka ROI.

(ii) RLSA är mer kostnadseffektivt eftersom de resulterar i något lägre Kostnad per Klick och högre konverteringsgrad eftersom användarna redan är bekanta med din webbsida.

(iii) RLSA strategin att visa dina annonser till användare som redan har besökt din webbsida är utmärkt om du har en begränsad budget, då användare som ser dina annonser är en potentiellt mer kvalificerad publik vilka är troligare att konvertera.

Hur får du ut mer av dina RLSA kampanjer?

(i) Inriktning mot Publik

Samtidigt som du riktar dig mot din publik, rikta dig inte enbart mot personer som har besökt din webbsida över en särskild period, säg 30 dagar. Prova olika varaktighet av tid då du riktar in dig.

Också, tänk inte bara på personer som inte har konverterat. Beakta de personer som även har konverterat tidigare. De kanske söker att handla igen och att rikta sig mot tidigare kunder kan visa sig vara fördelaktigt för dig då de har en högre chans att handla igen.

(ii) Strategi med nyckelord

Istället för att lägga till en publik till din nuvarande kampanj för remarketing, skapa nya kampanjer med jämförelsevis generella nyckelord. Dessa nyckelord kan vara sådana som du kanske aldrig riktat dig med via sökkampanjer. Generella nyckelord, när dem kombineras med remarketing publiken i en ny kampanj, ger lovande resultat.

(iii) Ad Copy

Istället för att skapa generella annonser för att rikta mot personer som besökte din webbsida, bör du skapa nya annonser för RLSA med fokus på din remarketing publik.

Som exempel, om någon besökte din webbsida men inte handlade något, dem bör du erbjuda en rabatt.

5. Affinity Targeting

Affinity Targeting är en form av riktning där annonsören analyserar användarens övergripande intressen, passioner, och livsstil, för att få en bättre uppfattning om deras val och intressen. Det är en form av Intressebaserad riktning.

Anledningen till att nedbrytningen av en publik är på basis av intressen, är för att Google är välinsatt i sökbeteendet hos sina användare. Det använder personers sökbeteenden, läsbeteenden och de webbsidor folk har besökt.

Google håller koll på sök- och läsbeteenden hos personerna för att visa dem bättre annonser enligt deras intressen. Genom att använda Affinity Targeting kan du visa informativa och högst användbara annonser för användarna.

Affinity indikerar inte de webbsidor som användaren för närvarande läser, istället indikerar det sidor som användaren läser eller besöker väldigt ofta.

Vad är fördelarna med Affinity Targeting?

·         Annonsörerna är inte längre beroende av den fördefinierade publiken.

·         Flera personligheter kan sättas samman för att rikta sig mot en väldigt specifik publik till din verksamhet.

·         Mer kontroll över riktningen mot kunder.

Det kan finnas tillfällen då en viss användare inte har sökt efter din produkt/tjänst, men de kan ha indikerat ett mönster som kan ha nära likhet med din produkt/tjänst. Därmed kan du rikta dig mot dessa kunder för att utöka dina chanser att få ytterligare konverteringar.

Ibland kan användaren inte ha kunskap om din produkt/tjänst, men deras aktiviteter online indikerar kraftigt att de kan vara intresserade i din produkt/tjänst.

Affinity Targeting låter dig visa upp dig framför dessa personer och ger dig en chans att öka konverteringar.

Affinity Targeting hjälper Google att visa dina annonser framför dessa personer vilka har relevant beteende avseende din produkt/tjänst.

6. Dynamic Keyword Insertion

Google AdWords erbjuder en funktion som kallas Dynamic Keyword Insertion (DKI). I detta matchas innehållet i din annons automatiskt med sökfrågan hos användaren.

Med Dynamic Keyword Insertion kan du ta vilken text som helst från landningssidan och sedan byta ut den mot vad du specificerar i URLen.

Detta kommer låta dig skapa en landningssida för ett tema kring en produkt/tjänst och därefter kan du byta ut rubriker och CTAs för att matcha nyckelord som besökaren letar efter.

Dessutom kommer det att göra dina annonser samt landningssida högst relevanta vilket övertygar Google att höja ditt Quality Score.

Hur fungerar Dynamic Keyword Insertion?

Låt oss säga att du äger en sida för en e-handel som specialiserar sig på kontorsmöbler och du vill öka din synlighet på Sidan för Sökresultat för frågor vilka anger en användares intention att köpa kontorsmöbler.

Om du har en kampanj med titeln ”Kontorsmöbler?”

Då kan du använda Dynamic Keyword Insertion för att ytterligare tilltala användaren och dennes sökfråga.

Detta kommer innefatta:

·         Köp Kontorsmöbler

·         Rabatt på Kontorsmöbler

·         Prisvärda Kontorsmöbler

Var och ett av nyckelorden ovan kommer tilltala olika typer av kunder.

Även om varje individuell kundkategori kanske inte får in ett stort antal konverteringar, att annonsera till dem alla kan hjälpa dig att få tillräckligt med konverteringar.

Vad är anledningarna till att använda Dynamic Keyword Insertion?

(i) Större relevans

Eftersom annonserna är dynamiskt uppdaterade att matcha kundens sökfråga, kommer dina annonser därför att bli direkt relevanta för den exakta sak som söks.

(ii) Ökad CTR

När de inlagda dynamiska nyckelorden matchar användarens fråga, sätter Google dem automatiskt i fet stil vilket gör dem mer synliga.

Användarna är mer troliga att klicka på dessa annonser eftersom dessa annonser indikerar större relevans. Av den anledningen, ökas CTR av DKI.

(iii) Högre Quality Score

Att få en högre Quality Score är ett av de huvudsakliga ändamålen för varje AdWords marknadsförare.

Högre relevans och ökad CTR ökar därmed din övergripande Quality Score.

(iv) Sparar tid

Att skapa annonser genom användande av Dynamic Keyword Insertion gör det mycket enklare för dig att skapa unika annonser för en hel del nyckelord.

DKI förhindrar dig från att slösa många timmar på att säkerställa att var och en av dina annonser är direkt relaterade med respektive annonsgrupp och matchar den motsvarande landningssidan.

Sammanfattning

Utrymmet för marknadsföring online växer i allt snabbare takt. Det finns många marknadsförare som använder Google AdWords för att marknadsföra sin verksamhet. För att se vilka av dina kampanjer som fungerar och vilka som inte gör det är det en bra idé att hålla koll på ROI .

ROI ger dig insikt i hur mycket du får tillbaka på din investering. Ju bättre ROI desto bättre kommer din vinst bli. Det blir därmed kristallklart att förbättring av ROI är ett av de viktigaste målen i en AdWords kampanj.

Känner man sig osäker och vill ha hjälp med AdWords finns det många digitala byråer som hjälper till med det.

5 Tips för att öka din Quality Score

Källa: adstriangle.com

En komplett guide till hantering av videoproduktion

Varför du behöver ett arbetsflöde

Börja med en strategi

Tänka långsiktigt

Bygga en arbetsstyrka med frilansare

Hitta din berättelse

Bemästra förproduktion

Slutför projektet

En komplett guide till hantering av videoproduktion

I en värld där video går först, måste du ha möjligheten att skala din produktion av innehåll samtidigt som du bibehåller kvalitet och sänker kostnaderna. Det är sällan enkelt, och om du är ny vad gäller produktion av videoinnehåll kan det verka utmanande. Dock, att bygga ett arbetsflöde för hantering av videoproduktion är nödvändigt om du vill konkurrera med andra varumärken eller publicister.

Nyckeln till att skala är att komma fram till en strategi för standardproduktion för ditt interna team. Denna strategi bör tillåta att du expanderar ditt team genom att anlita frilansare via en marknadsplats för videoproduktion. Beväpnad med interna riktlinjer och en extern arbetsstyrka kommer du att kunna producera högkvalitativa videoklipp kontinuerligt. Och du kan skala produktionen upp eller ner beroende på din budget. Här är en komplett guide till varför och hur du kan bygga en process för hantering av videoproduktion.

Varför du behöver ett arbetsflöde

Det är svårt att förbli konkurrenskraftig utan marknadsföring med video. Både stora varumärken och medieföretag bygger interna team för videoproduktion samt studio. Hearst Magazines är ett bra exempel. Hösten 2017 öppnade den sin egen 2,400 kvadratmeter stora produktionsstudio för video- och multimedia för att öka produktionen av innehåll. Även innan studion skapade de runt 150 videos varje vecka fördelat över sina varumärken. Det är tonvis med video!

Om du inte driver flera digitala medieplattformar behöver du antagligen inte så många videoklipp. Men du behöver ha ett regelbundet produktionsschema för att engagera din publik och se en Retur på Investering (ROI). Tubular Insight fann att 48 % av marknadsförare på företag med minst två videoklipp under 2017 skapade fyra eller fler videoklipp varje månad och 27 % skapade sex eller fler. Det är nästan omöjligt att vara så konsekvent utan interna riktlinjer för hantering av videoproduktion.

Du kan inte bara göra en video och därefter är det färdigt. Målgrupper behöver se konsekvent berättande från varumärken för att etablera tillit. Du bör ha en kontinuerlig strategi där dina videoklipp passar in i ett större narrativ som berättar ditt varumärkes historia:

Berättande är inte en enda utövning, istället handlar det om att vara konsekvent och anpassningsbar för att utveckla mänskliga behov, även om specifika handlingar och initiativ ibland kan verka ha en dimension av enskilt utövande. Allt du gör passar dock alltid in i ett bredare narrativ: från event och innehåll till kampanjer. – i-Scoop

Hantering av videoproduktion är det bästa sättet att försäkra högkvalitativt innehåll allteftersom du skalar kvantitet. När du publicerar mer innehåll, eller riktar in dig på olika målgrupper, måste kvalitet på både berättande och produktion stämma med din varumärkesbild. Att bygga arbetsflöde för videoproduktion kommer låta kvaliteten på dina videoklipp driva kvantiteten. Att göra det tvärtom kommer vanligtvis resultera i hög kvantitet, men låg kvalitet på innehåll. Detta innebär att du investerar samma summa i att producera två enastående videoklipp per vecka som du skulle för tio mediokra videoklipp som inte tillför något för ditt varumärke.

Börja med en strategi

Innan du ens börjar tänka på att faktiskt filma en video behöver du ha en strategi för innehåll. Du bör ha en gedigen förståelse angående varför du vill producera video och hur det kommer att hjälpa ditt varumärke. Videoinnehåll bör passa in i din övergripande strategi för content marketing.  Och varje video du publicerar bör också ha en egen strategi bakom sig. En strategi bör rätta sig med övriga företagsmål. Faktiskt bör varje bit innehåll du publicerar – oavsett om det är video, blogginlägg eller något annat – hjälpa dig att uppnå dessa mål.

Att ha en strategi är fundamentalt för att skala videoproduktion och ge ROI. För varje video du önskar skapa, ställ dig själv följande frågor:

·         Vad är målet, och hur relaterar det till min övergripande strategi?

·         Vem försöker jag nå?

·         Vad vill jag skapa?

·         Var vill jag distribuera innehållet?

·         Hur kommer jag mäta om jag uppnår mina mål?

Med video och annat innehåll i marknadsföringssyfte kan ROI vara svårt att fastställa. Dessutom har varje företag olika sätt att mäta det. För att få det mesta från dina videokampanjer behöver ditt företag sätta sin egen definition på ROI. Exempelvis, om du vill mäta antal leads en video tar in vill du hålla koll på dessa leads. Om de kommer skapa tillräckligt med inkomst över tid för att täcka kostnader investerade i videoklippet, då kan du kalla det en framgång. Naturligtvis är mål relaterade till medvetenhet om varumärke svårare att mäta och kan kräva mer tanke.

Tänka långsiktigt

När du skapar en strategi för hantering av videoproduktion, beakta hur innehållet kommer fungera för företaget långsiktigt. Varje del innehåll som du producerar bör vara länkat till en bredare kampanj som är konsekvent med ditt varumärke. Detta innebär att videoklipp du producerar kan vara en serie som etablerar intresse och tilltro i ditt varumärke. Serien kan även tillhandahålla ytterligare möjligheter för marknadsföring av varumärket när du väl har din publiks tillit. Även om du producerar en enstaka video, utveckla den på ett sätt som är konsekvent med din röst och bild för varumärket.

Produktionsprocessen måste vara både helgjuten och redo att ändras utifall att saker går fel eller att ditt team beslutar att skifta fokus. Fundamentet för denna process är ditt teams infrastruktur.

Allt eftersom de producerar mer innehåll i fler och olika format, identifierar marknadsförare att de kreativa och produktionsmässiga funktionerna kräver mer än någonsin för att vara helgjutna, smidiga och anpassningsbara tillsammans för att både försäkra konsekventa korskopplade kanaler för budskap om varumärke och för att kontrollera kostnader. – Ed Powers, AdAge

Bygga en arbetsstyrka med frilansare

Framgångsrik hantering av videoproduktion beror på om du har de rätta personerna för att producera innehåll i stor skala. Även om du har egna producenter kan frilansare hjälpa dig kostnadseffektivt att skala antalet videoklipp du producerar. Det bästa sättet att bygga en tillförlitlig arbetsstyrka är att hitta, hyra och leda frilansare på en global marknadsplats för videoproduktion och sida för att anlita frilansare. Du kommer spara pengar om du anlitar frilansare på platser du annars måste flyga ditt produktionsteam till.

Samtidigt som du måste avgöra vem du vill anlita, behöver du inte hantera det manuellt. Marknadsplatser för videoproduktion gör en hel del av arbetet åt dig. Glöm att behöva spendera timmar på att Googla frilansare och kontrollera bakgrund på deras kvalitet bara för att få reda på att de är upptagna på inspelningsdag. Hantering av videoproduktion är en komplicerad process, men teknologin för att effektivisera utvecklas snabbt.

Om du redan arbetar med frilansare är din produktionsprocess antagligen utspridd över flera plattformar – kalkylblad, e-post, betalningar, analys, etc. Detta saktar ner ditt arbete och gör organisering svårt. Det är dags att ta din produktionsprocess till en enhetlig plats. I en marknadsplats för videoproduktion kommer en bearbetad pool av talang ansöka till dina projekt och du kommer kunna anlita de bästa personerna. Och om du har återkommande arbete med samma frilansare kan du forma en solid, pålitlig arbetsrelation.

Ett system för hantering av frilansare såsom plattformen Storyhunter, samlar produktion av videoinnehåll till en punkt. Dessa plattformar gör det tunga arbetet för dig. De kontrollerar bakgrund på produktionsbolag och frilansare såväl som hanterar kontrakt för betalning. För varje projekt kan du lägga upp en brief för en videoproduktion, be om idéer för berättelse, söka efter frilansare, skicka dem meddelanden, spara dina kontrakt, ta din existerande arbetsstyrka ombord, se och lämna recensioner för frilansare, se finansiella rapporter, och mer. De kommer även att hjälpa dig att fånga individuell hantering av projekt genom att visa dig vilket stadie ditt projekt befinner sig i.

Arbetsstyrkan med frilansare växer och det är dags att dra fördel av detta – icke-traditionell talang förväntas representera 45 % av den övergripande arbetsstyrkan inom de nästkommande åren. Tack vare detta, har system för hantering av frilansare vuxit fram för att hjälpa företag att rationalisera anställningsprocessen och hantera deras team. Med video som börjar bli allt viktigare för marknadsförare är det vettigt att vända sig till dessa plattformar för hantering av videoproduktion.

Hitta din berättelse

Att besluta vilka berättelser du kommer berätta är väsentligt för arbetsflödet i hantering av videoproduktion. Detta kan ske innan eller efter du hittar frilansare, men se till att din strategi är att vara förpliktigad att skapa fantastiska berättelser. Om ditt varumärke förbinder sig till kvalitativt berättande, kommer din publik att fortsätta komma tillbaka för mer. Och data visar att varumärkt berättande säljer. Använd bara ordet ”video” i ämnesfältet i ett mejl och du kan lyfta din CTR (Click Through Rate) med 65 %.

Vad du verkligen bör slipa på är dock processen för idéer, för att skapa en berättelse med känsla. Gör så att din publik känner något. Känsla driver engagemang och säljer, såväl som uppfattningen om varumärket. För att skapa en kraftfull berättelse måste den ge värde till din publik bortom enbart att sälja ditt varumärke. Det bör kännas autentiskt, originellt och resonera med din publik. Annars kommer det bara att kännas som en annons vilket tittare kommer avfärda i dagens digitala värld.

Om du har problem med att fundera ut vilken berättelse du vill berätta, vänd dig till frilansare. Lägg upp ett uppdrag på en marknadsplats för videoproduktion eller meddela din arbetsstyrka. Fråga dem om en idé för en berättelse runt ett generellt tema eller ämne relaterat till ditt varumärke. Nike, exempelvis, hade en varumärkt kort dokumentärserie under 2016 runt temat ”unlimited”. Den handlade om olika atleter runt om i världen som överkom sina begränsningar för att jaga sina idrottsdrömmar. Om de hade behövt hjälp att hitta berättelser kunde de frågat sina frilansare att komma med förslag på atleter som överkom sina utmaningar.

Det är också viktigt att notera här att Nike aldrig nämner sitt varumärke i serien. Istället visar de framträdande sina kläder för atleter samtidigt som de låter publiken sympatisera och emotionellt anknyta till atleterna. När tittarna uppskattar berättelsen i en varumärkt video associerar de känslan med varumärket.

Bemästra förproduktion

Efter att du beslutat dig för din perfekta idé för berättelse, måste du skriva ett manus eller video treatment. Många frilansare kan göra detta för dig, men du kommer inte kunna börja planera inspelningen utan det. Det bör innefatta vad berättelsen är, vilka karaktärerna är, vilken publik du har som målgrupp, var du behöver filma, och en nedbrytning av scener eller berättelse.

Fantastiska videos händer inte bara – de är produkter av seriös planering och budgetering. Videoproduktion kräver utformning av kontrakt, hitta plats, boka produktionsteam, skapa schema, välja filmutrustning, få inspelningstillstånd eller licens, och samla in publiceringsrättigheter. Om du arbetar med ett större produktionsteam kommer inspelningen vara smidigare ju mer du planerar saker. Förproduktion hjälper dig minimera riskerna att något går fel under inspelning.

Ett sätt att hålla dig på rätt spår under produktion är att hålla en checklista för allt som måste göras. Om du arbetar med frilansare, kommunicera med dem återkommande genom produktionen. Begär dessutom mer film än du faktiskt tror dig behöva. Detta är då ett hanteringssystem för frilansare också kan bistå. Det kommer låta dig koordinera produktionen och underlätta kommunikation från innan till förproduktion på en plattform.

Slutför projektet

Oavsett om du använder frilansare, ett produktionsbolag eller interna producenter, är ett hanteringssystem för videoproduktion avgörande för framgång. Fastställ en process för efterbearbetning som innefattar hur du sätter deadlines och antalet rå film du förväntas se över. Att arbeta fram dessa detaljer innan du anlitar en klippare kommer spara tid och pengar på projektet.

Den sista delen i att hantera en produktion är att ha en strategi för distribution. I ditt arbetsflöde för produktion bör du besluta när, var och varför du skall distribuera en video till din publik. Din distributionsplan bör bero på målet för din video och publiken du vill nå. Peka ut medlemmar i ditt team ansvariga för distributions- och marknadsföringsstrategi. Eller kommunicera dina behov om distribution tillhör en annan avdelning i ditt företag.

Hanteringssystem för videoproduktion handlar inte om att försöka göra allt själv. Sprid uppgifterna. Frilansare kan hjälpa dig med kreativa idéer, eller så kan ditt team för innehåll fokusera på idéer och kreativ strategi samtidigt som den faktiska videoproduktionen sker med outsourcing. Om du inte har ett stort team för produktion av innehåll kan det vara svårt att producera både kreativa koncept och tilltalande videoklipp med konsekvent hastighet och skala.

Mer om hur du effektivt kan hantera videoproduktion i skala med Trello

Källa: storyhunter.com