Vilken är din favoritreklam?

Det har gjorts mycket bra reklamfilm över tid i Sverige. Några av dem verkar aldrig lämna vårt minne och har skänkt många leenden på det svenska folkets läppar. Här är några av våra favoriter:

Tjejer snackar om att föda barn…

Sången som fortfarande spelas upp i huvudet när du ser en förpackning Ipren…

Men snälla åke…

Heeeej Kaj…

Sluta jiddra, börja trolla!

Japp…

Var är Brudarna…

Super bowl Sunday – inte bara för de sportintresserade

Ett årligt tv-sänt sportevenemang med miljontals tittare, där även reklamerna går upp i kamp mot varandra!

Super bowl i USA firade 50 år i år, och är den största sporthändelsen tillika mest sedda tv-sändningen i landet på hela året.
Det har utvecklats till mer eller mindre en folkfest, som varje år lockar över 100 miljoner tittare. Med så stor publik är det inte konstigt att stora företag är villiga att betala tv-bolaget CBS, som sänder evenemanget, ett minimum av 5 miljoner dollar (drygt 42 miljoner kr) per 30 sekunder som de får visa upp sina produkter eller tjänster för denna massa av tittare. Välinvesterade pengar, menar de flesta. I år köpte hela 52 företag en del av den dyrbara tiden.

Så förutom själva matchen har nu reklaminslagen i sig blivit ett fenomen, och det som de nödvändigtvis inte speciellt sportintresserade ser mest fram emot. Företagen vet att sänder de en lyckad reklam, är chansen till en klickraket på internet inte långt borta. I skrivande stund flera av inslagen som sändes den 7de februari redan över 20 miljoner views var på Youtube.

Inslagen är oftast väldigt påkostade, bygger på mycket humor eller igenkänningsfaktor, och har skådespelare med hög profil. I år fick vi se bland andra Liam Neeson, Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Missy Elliot, Lil’ Wayne, Jeff Goldblum, Arnold Schwarzenegger, Seth Rogen, Steven Tyler, Ryan Reynolds, Serena Williams, Tony Hawk, Christopher Walken – för att nämna några. En överrepresentation av män, och budskap mer riktade till just män. Vilket på ett sätt är förståeligt, då sporten överlag är mansdominerad. Men under just denna, ja högtid, som man nästan kan kalla det, undrar vi ändå inte om det inte är kvinnorna som uppskattar just reklamavbrotten desto mer?

Att försöka jämföra dessa reklaminslag med det som visas i svensk media är nästintill omöjligt. Produktionsbudget, antal tittare, skala osv skiljer sig markant. Men man kan absolut hitta inspiration och få idéer som går att applicera på projekt här i Sverige.

Här kommer våra 3 favoritreklamer för i år.
Doritos ’Doritos Dogs’

Heinz ’Wiener stampede’

Hyundai’s ’First Date’

4 Snabba med filmproducenten

Richard Frantzén bakom monitorn på inspelning, Foto: http://steaksandwich.se/
Richard Frantzén instruerar teamet på inspelning, Foto: http://steaksandwich.se/

Richard Frantzén instruerar teamet på inspelning, Foto: http://steaksandwich.se/

1. Vad är största utmaningen för dig när du producerar?
Det absolut tuffaste är att hitta rätt location och rätt statister/skådespelare för jobbet.
För min del som är väldigt influerad av amerikansk film blir det extra svårt att hitta locations som ”känns” bra. Då det för det mesta är arkitektur som inte riktigt finns i Stockholm. Jag har själv försökt att lägga om mina tankebanor för att tänka mer ”svenskt” men det är lätt att man blir hemmablind och inte uppskattar den extremt fina arkitekturen i Sverige just för att man är så van med den. En annan utmaning är att se till att budgeten håller, speciellt då jag ofta är kreatören bakom idén samt regisserar filmen. Man sitter helt enkelt på två stolar, där ena endast är fokuserad på att göra filmen så bra som möjligt till vilket pris som helst och den andra som konstant måste vara uppfinningsrik för att kunna leverera kvalitet utifrån den satta budgeten. Jag och Robin(account manager) har många duster om just detta och det är kul för då får man verkligen argumentera och försvara sina idéer.

2. Vilka verktyg använder du?
Det här är något jag forskat länge i. Jag har provat utan att överdriva 100-tals olika programvaror för att projektleda filmprojekt. Har ännu inte hittat något som slår det gamla vanliga Office-paketet. Skillnaden nu är att vi använder Google Docs för att kunna komma åt och samarbeta var vi än är någonstans. Utöver Google Docs använder vi Asana för att hålla ordning på uppgifter som behövs göras dagligen.Tar tacksamt emot tips för att underlätta arbetet.

3. Hur funkar det att vara både regissör och producent?
Det är ganska klurigt. Största orsaken är som nämnt ovan att man behöver sitta på pengarna och försvara det mot den kreativa idén. Optimalt hade varit att enbart vara kreatör så jag hade kunnat bråka med producenten och i slutändan kunden om mer budget. Men jag ser också det som styrkan i Megapixel att det finns en förståelse för både kund, producent och kreatören som gör att vi kan producera film väldigt kostnadseffektivt.

4. Vad är det roligaste med att producera?
Det absolut roligaste med att producera film är självklart att presentera slutresultatet för kunden, som i 9/10 fall är jättenöjda. Framförallt är det kul att jobba med kunder som låter oss producera hyffsat fritt, kreativ frihet inom rimliga gränser ger det bästa resultatet. Och vi blir ju anlitade just för vår kreativitet. Det är bara kontraproduktivt att försöka gå in och detaljstyra som kund då. Del två i detta är så klart att se att filmen vi producerat ger önskvärt resultat t.ex. att kundens försäljning ökar som direkt resultat av vår film. Många kreatörer glömmer bort att det är det som är slutmålet, inte att kreatören skall vinna ett Guldägg eller liknande.

 

Tack till Pavel Maira på Steak Sandwich för BTS-bilderna

Rambo Rockar Arbetsplatsen

Rambo är inte bara kontorets glada skåning som säljer som en guru och sprider makalös stämning bland kunder och kollegor. Han är en FullblodsRocker som hittills är obesegrad i sin kunskap om Rockband. Tror du mig inte? Testa dra ett mail till honom och fråga!

Här kommer ett utdrag från Rambos publika Spotify listor utans hans medgivande 🙂 Denna gång listan ”Favoriter”