Vad kostar det att göra film?

Produktion i Los Angeles med Robin Stjernberg

Produktion i Los Angeles med Robin Stjernberg

Bra fråga som det inte finns ett exakt svar på, då inget projekt är det andra likt!
Vi kan börja med att nämna några av parametrarna som spelar in i den totala kostnaden.

Personal:
Alla känner till uttrycket “tid är pengar”. Så är det även i filmvärlden! Inför en filminspelning behöver du ta fram en idé för filmen. Därefter behöver du få ner idén på papper, i form av ett manus. Nu har vi en aning om vad som ska filmas. Då behöver vi bestämma inspelningsplats, hyra utrustning, boka boende och resor för samtliga som ska vara med på inspelningsplats. Sen är det filmdags, på plats finns skådespelare, kameramän, regissör, producent osv. Efter filmningen skapas magin, nu görs resten bakom en datorskärm där det klipps, färgkorrigeras, ljudmixas m.m. När filmen skickats fram och tillbaka mellan beställare och leverantör ett par gånger är förhoppningsvis final-versionen klar för lansering, nu har beställaren fått sin film.
Som ni säkert förstår så kan det krävas en hel del timmar för att producera film. Lyckligtvis har vi redan gjort allt detta hundratals gånger och vet därför hur vi ska disponera tiden rätt för att vara så effektiva som möjligt!

Teknisk utrustning:
Teknisk utrustning kostar naturligtvis också. Bland teknisk utrustning kan du bl.a finna ljus, kameror, rökmaskin m.m.

Rekvisita:
Det kanske behövs speciell rekvisita till din film? En Formel-1 bil, en vit häst som Gandalf kan rida på, en “Rambo-kniv” till din hjälte eller en julgran till din julhälsning?

Underhåll:
Tidigare nämnde jag enbart tiden som går åt för att boka boende etc. Men boende, bensin, mat och annan form av underhåll för alla inblandade är också en kostnad man får räkna med om det är en längre inspelning som sker på en plats dit man måste resa.

Hur gör då vi?
Har man gjort detta många gånger och känner bra/rätt människor så kan man däremot komma ner en del i pris. Min kompis kanske har en “Rambo-kniv” som vi kan låna gratis. Det kanske finns någon på ditt företag som vill vara skådespelare i filmen utan extra kostnad? Det är alltid bra att dra i så många trådar som möjligt för att kunna genomföra en så effektiv och prisvärd produktion som möjligt. Om jag får säga det själv är det dessutom något vi är extremt duktiga på!

Avslutningsvis för att sammanfatta detta blogginlägget så kan jag inte svara på vad det kostar att göra film då det varierar varje gång. Däremot hoppas jag att du fått ett klarare perspektiv på vad som faktiskt sker under en filmproduktion och vad dina investerade pengar faktiskt går till!

Har du några frågor är det bara att kontakta mig så gör jag mitt bästa för att besvara dem :).
076 – 282 63 34 – robin.westerback@megapixelab.se

Så lyckades Onlineforce med rörligt content

Förord
Onlineforce kontaktar Megapixel Group AB för att filma content till sin befintliga webbplats och blogg. Detta för att driva mer trafik till sin hemsida och för att ge besökarna något utav värde.

Scenario
När vi analyserar var Onlineforce trafik kommer ifrån så kommer de flesta från någon webbplats som associeras med lösningarna och pluggarna (plug-ins) Onlineforce gör. Vi vill driva in trafik från andra källor också, det tänkte vi göra med hjälp av intressant content!

Lösningen
Då Onlineforce gör webbaserade lösningar och systemintegrationer tänkte vi att materialet bör ha med webb att göra. I detta fallet blev det 3st intervjuer om SEO med några av Sveriges främsta SEO-experter. Man rör ämnet SEO både vid ytan men går även mer in på djupet. Detta för att både kunniga och mindre kunniga ska hitta något av värde i intervjun.

Resultat
Redan efter 19 dagar såg vi goda resultat från filmerna, och resultaten blir bara bättre för varje dag som gått därefter! (Jämförelse från perioden 06-01 – 06-22 till 07-16 – 08-06-2015)

Det strömmande in 1446st besökare via filmerna – en ökning med 89% för perioden.
Av dessa besökarna har 219st tittat på Onlineforce tjänsteutbud – 15% av 1446st.
Med hemsidans konvertering som vid det tillfället låg på ca 4% innebär det ca 9 nya kunder.

Onlineforce stod för mätningen i trafik och resultat med hjälp av:
Google Analytics
Google Webmaster Tool
GA Goal tracking
E-Commerce Tracking
Multi Funnel Insight
WordPress HTML / CSS / PHP

Referens hos Onlineforce:
Christian Olsson
christian@onlineforce.net
+46 (0) 8 – 410 002 06



Markus Jalmerot om varför du inte ska använda Google Analytics from Onlineforce on Vimeo.

I denna videointervju får vi höra SEO specialisten Markus Jalmerots tankar kring förväntade Google uppdateringar de närmaste åren. Markus delar med sin om sina tankar varför man inte bör använda Google Analytics och varför han hellre använder sig av Redistats.


Se alla filmerna här



Varför film är ett sådant kraftfullt marknadsföringsverktyg

Vi tror på att film ska vara kreativt utmanande, beröra känslor och ta med tittaren på en resa. Ett utjatat ordspråk är att en bild säger mer än 1000 ord.

Musik berör människan på ett känslomässigt sätt.
Visste du att när vi lyssnar på musik, speciellt ny musik av den typ vi verkligen gillar, aktiveras samma neurotransmittorer som när vi blir förälskade? Film är ofta en kombination av både bild & musik. Så självklart blir film ett väldigt starkt sätt att kommunicera med och förstärka ett budskap. Det är med den anledningen det görs så mycket film idag, i samband med att vår värld digitaliseras och effektiviseras mer och mer. Det är en trend som inte heller tycks visa på någon nedgång, utan snarare tvärtom. I dagens kompetitiva värld är sanningen enkel – syns man inte, så finns man inte.

Företag använder bland annat film till att:
– Öka trafiken till din sajt
– Attrahera fler nya kunder
– Engagera dina besökare
– Lansera dig själv som expert inom din bransch
– Sticka ut i konkurrensen

Har du ett spännande filmprojekt på gång och behöver hjälp med kreativiteten eller produktionen? Slå gärna oss på Megapixel Group AB en signal så ska vi försöka hjälpa dig!