Rörligt material som tar ditt företag hela vägen

Du har förmodligen redan lagt märke till att mängden och variationen av rörlig bild online har exploderat under de senaste åren. Teknologin, koncentrationsförmågan och kundbeteende är några av faktorerna bakom den höjda efterfrågan på tilltalande och välproducerat innehåll. Om någonting ser halvdant ut, är otydligt och inte skapar ett intresse – så tappar de flesta sina potentiella kunder redan innan budskapet av din produkt eller tjänst har kommit fram. 

Vi på Megapixel Group har varit en del av den digitala revolutionen genom att skapa prisbelönta kampanjer med fokus på att producera tilltalande och fängslande filmer. 

Olika typer av produktion

När det kommer till typer av produktion, så har vi genom åren samlat på oss erfarenhet inom case films, reklamfilm, TV reklam, musikvideo, reportage och produktfilm. Vårt breda erbjudande har gett oss en djup förståelse för hela spektrumet av filmproduktion. Våra kunder befinner sig oftast i olika steg av deras digitala kommunikationsplan när de söker vår hjälp. En viss kund kan till exempel ha ett erkänt och etablerat varumärke, men konsumenterna känner inte till deras nya produktkategori – vilket gör det relevant att skapa en case eller produktfilm. 

På sistone så har vi också märkt att konsumenter mer än någonsin har ett behov att utforska och undersöka produkter och tjänster innan de genomför köpet. Detta är anledningen till att produktfilmer och demonstrationsvideos är viktiga för att demonstrera och kommunicera funktioner samt fördelar med nya tjänster och produkter. Video är ett kraftfullt verktyg för att kommunicera komplexa budskap istället för att kräva användare att lägga ner tid och energi på att läsa igenom långa texter om produkter eller tjänster. För att förstärka videoformatet som ett verktyg för att kommunicera, så har fokuserat på att bli experter på att implementera 3D, VFX, animering och motion graphics i våra olika sorters filmer. 

Sociala Medier

Sociala medier – detta utbredda fenomen som har förändrat dialogen mellan kunden och företaget för alltid. I dagens marknad så tävlar dina inlägg med gulliga kattungar, häftiga bilar och drönarna som åker i 200 km/h över vulkaner på Island. Detta medför en enorm konkurrens om användarnas tittartid, vilket ställer höga krav på filmproduktionens kvalitét. Om du väljer att samarbeta med oss på Megapixel Group, så kan vi utlova att vi kommer sträva efter att skapa effektiv och trafikdrivande innehåll. Vi har ett enormt kreativt kapital och betrodda strukturer för att lyckas med att skapa en vinstdrivande marknadsföringsstrategi för ert varumärke och behov. 

Det är inte ovanligt att företag spenderar en stor del av sin produktionsbudget på att skapa grymt innehåll för deras sociala medier-konton, vilket resulterar i en hög trafik till deras hemsida eller webbhandel. Men när användaren väl hamnar på hemsidan eller webbshopen så är kvalitén på innehållet bristfälligt vilket leder till att den potentiella kunden försvinner iväg någon annanstans. Det är väldigt viktigt att skapa högkvalitativt material längs med hela säljprocessen för att behåll den potentiella kundens uppmärksamhet och intresse för ditt varumärke, tjänster och produkter. Vi på Megapixel Group är experter på att skapa både korta intensiva klipp för att fånga uppmärksamhet men även längre filmer för att bygga kunskap och varumärke hos kunderna. Tillsammans kan vi konvertera en potentiell kund till en långvarig och lojal kund. 

Content Marketing

När Hubspot, en plattformen inom marknadsföring, undersökte fördelarna med video content marketing så hittade de flera betydelsefulla och viktiga sådana: 

  1. Audience retention – rörlig bild skapar en djupare relation med konsumenterna som blir mer benägna att interagera med innehållet och besöka din hemsida. 
  2. Högre SERP ranking – din hemsida och sociala medier kanaler kommer att ranka högre i sökmotorerna då dessa värdesätter rörligt material. 
  3. Bygga varumärkeskännedom – en film skapar ett tydligare budskap från ditt varumärke till publiken. Det är lättare att bygga en tillit till ett varumärke som uttrycker sig i film. Tänk på några kända varumärken: Nike, Volvo och McDonald’s – förmodligen så är en av dina första visuella bilder i huvudet tagen ifrån en av deras reklamer eller rörligt material. 

Vi på Megapixel Group har sett fördelarna med att implementera en marknadsföringsstrategi med rörligt innehåll bland våra kunder. Från mindre verksamheter till större internationella företag så har rörligt material en stor påverkan på kortare mål såsom försäljning och intäkter men även längre mål såsom varumärkesbyggande och uppfattning bland kunder. 

Hör gärna av dig till oss på telefon eller via mailen. Tillsammans vill vi inleda samarbeten för att skapa perfekt innehåll just för dina önskemål och visioner. Vi tycker om att bli utmanade med höga förväntningar och krav. 

Välkommen till Megapixel Group. 

Så lägger du upp en vinnande strategi för influencer marketing

Idag är många bekanta med begreppet influencer marketing som går ut på att företag samarbetar med influencers för att nå ut till en större publik. För att lyckas med influencer marketing är det viktigt att ha en strategi med en tydlig plan för hur uppsatta mål ska uppnås. Frågan hur en effektiv strategi för influencer marketing läggs upp återstår dock, och det ska vi ta en närmare titt på nu.

Begränsa och fastställ ditt mål

I början av en kampanj är det viktigt att fastställa vad man vill åstadkomma genom att definera målet. När det sedan är dags att ta fram en lämplig strategi gör ett tydligt mål det lättare att nå dit. Målet med en kampanj kan variera och beror helt och hållet på varumärkets prioriteringar inför kampanjtillfället. Det man vill uppnå kan till exempel vara brand awareness där allt fler människor känner igen ditt varumärke. Målet kan också vara att bygga upp en större målgrupp genom att få fler följare eller prenumeranter eller en strävan efter ett ökat engagemang i form av fler gillningar och kommentarer på dina inlägg. Det kan även handla om en ökad försäljning eller en stärkt kundlojalitet där fler människor känner ett genuint intresse för ditt varumärke. 

Det finns inget som säger att en och samma kampanj endast kan bygga på ett mål, om du känner dig trygg i att addera fler än ett så gör det. Du vet med största säkerhet vad som passar ditt varumärke bäst utifrån den situation ni för tilfället befinner er i.

Besluta vilken typ av strategi som passar din kampanj

När du definerat ditt mål är det dags att komma fram till vilken typ av strategi du bör följa för att uppnå det uppsatta målet. Precis som med målet eller målen med en kampanj så finns det också ett flertal olika tillvägagångssätt när det kommer till genomförandet av en den. Samarbetet mellan dig och influencerna kan se ut på många olika sätt.

För att nämna några alternativ kan du bland annat fokusera på sponsrat innehåll, tävlingar, giveaways eller affiliates. Om du väljer att arbeta med sponsrat innehåll betalar du en influencer för att denne ska visa upp ditt varumärke i hans eller hennes sociala kanaler. Som företag kan du till exempel designa din egen tröja och trycka den med din logotyp eller ditt företagsnamn och sedan skicka den till en influencer som har den på sig i en bild på Instagram, sin blogg eller i ett klipp på Youtube. En strategi som bygger på tävlingar och giveaways går istället ut på att du som företag anordnar en tävling. Influencerns uppgift blir då att öka kännedomen om detta och locka fler deltagare genom att till exempel dela en länk eller “pusha” för tävlingen på andra sätt. Vid affiliate-marknadsföring ger du som företag ut en särskild kod till influencern som han eller hon kan dela med sig av på sina sociala medier. Influencern får sedan en viss procentandel som bygger på den försäljning som koden genererat.

Utöver detta är det givetvis viktig att hela din organisation arbetar på ett strukturerat sätt och att samtliga vet vad som förväntas av dem. Det underlättar mycket för medarbetare om den person som varit i kontakt med influencern fört anteckningar om det de kommit överens om. På så sätt behöver inte ännu en kollega kontakta influencern för att fråga samma sak. För ett professionellt intryck handlar det alltså om att vara tydlig och konsekvent i kontaken med influencers för att samarbetet ska fortlöpa så smidigt som möjligt.

Fastställ målgrupp

Att fastställa vilka du vill att din kampanj ska nå ut till, det vill säga din målgrupp, är en viktig del. Här gäller det att ta reda på detaljerad information kring din publik. Ett förslag är att skapa en persona, en fiktiv person som tillskrivs samma egenskaper som ditt varumärkes idealkund. En välarbetat persona hjälper dig att sätta dig in i målgruppens situation och gör det lättare att förstå dess behov och utmaningar.

Hitta relevanta influencers

Det finns olika tillvägagångssätt för att hitta lämpliga influencers till din kampanj. Ett sätt att göra det på är genom att använda backlinks. Backlinks hjälper dig att hitta webbplatser som eventuellt skulle kunna ha ett stort inflytande i och med att de når ut till din målgrupp. Ett annat alternativ när det kommer till att hitta rätt influencers är att utgå ifrån ämne. Allt du behöver göra då är att söka på nyckel- ord och termer som är kopplade till den bransch eller ämne du vill nå ut till och influera. På många sociala medier kan du dessutom söka på hashtags. Genom att ange relevanta sökord kan du få många bra resultat.

När du väl har hittat ett antal influcensers med potential är det viktigt att du kvalificerar dem och dess följare. Du måste försäkra dig om att de matchar ditt varumärke och målet för din kampanj. För att lyckas med din kampanj är det av stor vikt att samarbetet mellan dig och de influencers du väljer att arbeta med upplevs trovärdigt, utåt sett. Av denna anledning kan det därför vara värdefullt att välja att samarbeta med influencers med en mindre publik så länge de når ut till rätt målgrupp, hellre än influencers med ett större följarantal men där följarna är irrelevanta för ditt varumärke. Att hitta rätt publik är med andra ord grundläggande.

Mät och analysera dina resultat

När du genomfört din influencermarknadsföringskampanj är det viktigt att följa upp resultaten för att kunna analysera dem. Det gäller att ta reda på om det uppsatta målet eller målen med kampanjen har uppfyllts. Det finns olika mätvärden att ta till, beroende på vad syftet med kampanjen varit. 

Om målet var att nå en starkare brand awareness kan det du till exempel ta hjälp av data som rör hemsidan i form av webbtrafik och sidvidningar. I det fall där målet varit att bygga en större målgrupp kan du förslagsvis ta en närmare titt på antalet följare på sociala kanaler samt opt-ins. Opt-ins handlar om att personer gett ditt företag tillstånd att skicka information till dem om kampanjer, nya produkter eller liknande. Ökat engagemang kan mätas med hjälp av kommentarer och delningar till exempel. Har engagemangsgraden stigit? Om målet med kampanjen var att öka försäljningen går det att studera intäkterna och om målet var att stärka kundlojaliteten går det till exempel att undersöka antalet återkommande kunder och de betyg och kommentarer som en del kunder lämnar. 

När du har mätt och analyserat dina resultat bör någon på företaget ta kontakt med influencers och boka in någon typ av uppföljningskommunikation. När ni talas vid kan ni ta upp saker som rört samarbetet mellan parterna, insikter, resultatet och eventuella framtida samarbeten. Då det är gjort är det också viktigt, för fortsatt utveckling, att reflektera kring företagets egna agerande gällande kampanjen för att försöka komma fram till vad som fungerade bra och vad som fungerade mindre bra. Lär dig av dina misstag och ta dina framgångar med dig för att kunna planera ännu bättre influencermarknadsföringsstrategier i fortsättningen.

Ett begränsat och definerat mål, en tydlig strategi anpassad efter kampanj, en fastställd målgrupp, relevanta influencers för ämnet och bra uppföljning av resultaten är alla delar som måste fungera för att du ska lyckas med din strategi för influencer marketing. Hur väl du lyckas få ihop de här delarna är det som avgör om du blir en vinnare eller inte. Bra planering och en konkret struktur är med andra ord A och O. 

SEO Nybörjarguide

Välkommen till din inlärningsresa om SEO!

Du får ut som mesta av den här guiden endast om din önskan att lära dig sökmotoroptimering (SEO) överträffas av din villighet att utföra och testa koncept.

Den här guiden är utformad för att beskriva alla viktiga aspekter av SEO. Från att hitta termer och fraser (nyckelord) vilka kan generera kvalificerad trafik till din webbplats, till att göra din webbplats vänlig för sökmotorer, att bygga länkar och marknadsföra det unika värdet i din webbplats.

Världen inom sökmotoroptimering är komplex och ständigt föränderlig, men du kan lätt förstå grunderna och även med lite SEO-kunskap kan det göra en stor skillnad. Gratis SEO-utbildning är också allmänt tillgänglig på webben, inklusive i guider som denna!

Kombinera denna information med lite övningar och du är på god väg att bli skicklig inom SEO.

Grunderna i sökmotoroptimering

Har du någonsin hört talas om Maslows behovshierarki? Det är en teori inom psykologi som prioriterar de mest grundläggande mänskliga behoven (såsom luft, vatten och fysisk tillhörighet) framför mer avancerade behov (såsom uppskattning och social tillhörighet). Teorin är att du inte kan uppnå behoven högst upp utan att säkerställa att de mer grundläggande behoven uppfylls först. Kärlek spelar ingen roll om du inte har mat.

Med hjälp av denna nybörjarguide kan vi följa dessa sju steg till framgångsrik SEO:

1. Genomsök tillgänglighet så att sökmotorer kan läsa din webbplats

2. Tilltalande innehåll som svarar på sökarens fråga

3. Nyckelord optimerade för att locka sökare och motorer

4. Fantastisk användarupplevelse inklusive snabb laddningshastighet och övertygande UX

5. Innehåll värt att dela som belönas med länkar, citat och ranking

6. Titel, URL och beskrivning för att locka hög CTR i rankningen

7. Snippet / schema markup för att sticka ut i SERPer

Vi kommer att lägga tid på var och ett av dessa områden i den här guiden, men vi ville introducera det här eftersom det ger en överblick hur vi strukturerade guiden som helhet.

Utforska kapitlen …

Kapitel 1: SEO 101

Kapitel 2: Hur sökmotorer arbetar: crawling, indexering och ranking

Kapitel 3: Efterforskning av nyckelord

Kapitel 4: On-page SEO

Kapitel 5: teknisk SEO

Kapitel 6: Länkbyggande och etablering av auktoritet

Kapitel 7: Spårning av SEO prestanda

Kapitel 1: SEO 101

Vad är SEO, och varför är det viktigt?

Välkommen! Vi är glada över att du är här!

Om du redan har en gedigen förståelse för SEO och varför det är viktigt kan du hoppa till kapitel 2 (även om vi fortfarande rekommenderar att man skummar över bästa praxis från Google och Bing i slutet av detta kapitel; de är användbara uppdateringar).

För alla andra hjälper detta kapitel att bygga din grundläggande SEO-kunskap och självförtroende när du går vidare.

Vad är SEO?

SEO står för ”sökmotoroptimering.” Det är ett sätt att öka både kvaliteten och kvantiteten på trafik för webbplats såväl som exponering för ditt varumärke genom kostnadsfria (även känt som ”organiskt”) sökmotorresultat.

Trots förkortningen handlar SEO lika mycket om människor som om själva sökmotorerna. Det handlar om att förstå vad människor söker på nätet, de svar de söker, orden de använder och vilken typ av innehåll de vill konsumera. Genom att känna till svaren på dessa frågor kan du ansluta till de människor som söker efter de lösningar du erbjuder online.

Om känna till din publiks avsikt är ena sidan av SEO-myntet, då är den andra att leverera det på ett sätt som sökmotor kan hitta och förstå. I den här guiden förvänta dig att lära dig göra båda.

Grunderna för sökmotorerna

Sökmotorer är svarsmaskiner. De söker igenom miljarder delar innehåll och utvärderar tusentals faktorer för att avgöra vilket innehåll som mest troligt kommer att besvara din fråga.

Sökmotorer gör allt detta genom att upptäcka och katalogisera allt tillgängligt innehåll på Internet (webbsidor, PDF-filer, bilder, videos o.s.v.) via en process som kallas ”genomsökning och indexering”, och därefter sortera det efter hur bra det matchar frågan i en process vi refererar till som ”rankning”. Vi kommer att behandla genomsökning, indexering och ranking mer detaljerat i kapitel 2.

Som vi nämnde tidigare är organiska sökresultat de som tjänas genom effektiv SEO, inte de som betalas för (d.v.s. inte reklam). Dessa brukade vara lätta att upptäcka – annonserna var tydligt märkta som sådana och de återstående resultaten hade vanligtvis formen av ”10 blå länkar” listade nedanför dem. Men med hur sökningen har förändrats; hur kan vi notera organiska resultat idag?

Idag är sökmotorers resultatsidor – ofta kallade ”SERP” – fyllda både med mer annonser och mer dynamiska organiska resultatformat (kallat ”SERP-funktioner”) än vi någonsin sett tidigare. Några exempel på SERP-funktioner är snippets (eller svarboxar), Folk Frågar Även Efter rutor, bildkaruseller, etc. Nya SERP-funktioner fortsätter att dyka upp, främst drivna av vad folk söker.

Om du till exempel söker efter ”Göteborg väder” ser du en väderprognos för staden Göteborg direkt i SERP istället för en länk till en webbplats som kan ha den prognosen. Och om du söker efter ”pizza Göteborg”, ser du ett ”lokalt paket” resultat som består av pizzaställen i Göteborg. Bekvämt, eller hur?

Det är viktigt att komma ihåg att sökmotorer tjänar pengar på reklam. Deras mål är att bättre lösa sökarnas frågor (inom SERP), att locka tillbaka sökarna tillbaka och att hålla dem längre på SERPerna.

Vissa SERP-funktioner på Google är organiska och kan påverkas av SEO. Dessa innefattar snippets (ett framhävt organiskt resultat som visar ett svar i en ruta) och relaterade frågor (t.ex. ”Folk Frågar Också Efter” -ruta).

Det är värt att notera att det finns många andra sökfunktioner vilka även om de inte är betald reklam, vanligtvis inte kan påverkas av SEO. Dessa funktioner har ofta data från egna datakällor, till exempel Wikipedia, WebMD och IMDb.

Varför SEO är viktigt

Samtidigt som betald reklam, sociala medier och andra onlineplattformar kan generera trafik till webbplatser, drivs huvuddelen av onlinetrafiken av sökmotorer.

Organiska sökresultat täcker mer digital arkitektur, verkar mer trovärdiga för kunniga sökare och får mycket fler klick än betalda annonser. Som exempel: av alla amerikanska sökningar klickar bara ~ 2,8 % av folk på betalda annonser.

I ett nötskal: SEO har ca. 20x fler trafikmöjligheter än PPC både på mobil och desktop.

SEO är också en av de enda marknadsföringskanalerna på nätet som, när det konfigureras korrekt, kan fortsätta att betala av över tid. Om du tillhandahåller ett fast innehåll vilket förtjänar att rankas för rätt sökord kan din trafik eskalera över tid, medan reklam kontinuerligt behöver finansiering för att sända trafik till din webbplats.

Sökmotorer blir smartare, men de behöver fortfarande vår hjälp.

Optimering av din webbplats hjälper till att leverera bättre information till sökmotorer så att ditt innehåll kan indexeras korrekt och visas i sökresultaten.

Bör jag anställa en professionell SEO-konsult eller byrå?

Beroende på din bandbredd, viljan att lära dig och komplexiteten för din(a) webbplats(er) kan du utföra en del grundläggande SEO själv. Eller så upptäcker du kanske att du föredrar hjälp av en expert. Bägge sätt är okej!

Om du letar efter experthjälp är det viktigt att veta att många byråer och konsulter ”tillhandahåller SEO-tjänster”, men kan variera mycket i kvalitet. Att veta hur man väljer ett bra SEO-företag kan spara mycket tid och pengar, eftersom fel SEO-teknik faktiskt kan skada din webbplats mer än den kommer att hjälpa.

White hat hatt Black hat SEO

”White hat SEO” avser SEO-tekniker, bästa praxis och strategier vilka följer sökmotorns regel, dess främsta fokus är att ge mer värde till personer.

”Black hat SEO” avser tekniker och strategier som med spam och trick försöker lura sökmotorer. Samtidigt som black hat SEO kan fungera, sätter det webbplatser inför enorm risk att bli straffade och / eller av-indexeras (tas bort från sökresultaten) och har etiska konsekvenser.

Straffade webbplatser har försatt företag i konkurs. Det är bara ännu en anledning att vara mycket försiktig när du väljer en SEO-expert eller byrå.

Sökmotorer delar liknande mål med SEO-branschen

Sökmotorer vill hjälpa dig att lyckas. Faktum är att Google till och med har en Startguide för Sökmotoroptimering, mycket lik Nybörjarguiden! De är också ganska behjälpliga genom SEO-gemenskapen. Konferenser för digital marknadsföring – såsom Unbounce, MNsearch, SearchLove och Mozs egna MozCon – lockar regelbundet ingenjörer och representanter från stora sökmotorer.

Google hjälper webbansvariga och de som sköter SEO via sitt Hjälpforum för Webbansvariga och genom att vara värd för live Hangouts under kontorstid. (Bing stängde tyvärr ner sitt Forum för Webbmaster 2014.)

Samtidigt som riktlinjer för webbansvariga varierar från sökmotor till sökmotor, förblir de underliggande principerna desamma: försök inte lura sökmotorer. I stället skall du ge dina besökare en fantastisk onlineupplevelse. För att göra det följer du riktlinjerna för sökmotorerna och uppfyller användarens avsikt.

Googles riktlinjer för webbansvariga

Grundläggande principer:

·         Skapa sidor främst för användare, inte sökmotorer

·         Lura inte dina användare

·         Undvik tricks avsedda att förbättra rankingen för sökmotorerna. En bra tumregel är om du skulle känna dig bekväm att förklara vad du har gjort på en webbplats till en Google-anställd. Ett annat användbart test är att fråga, ”Hjälper det mina användare? Skulle jag göra det om sökmotorer inte fanns?”

·         Tänk på vad som gör din webbplats unik, värdefull eller engagerande

Saker att undvika:

·         Automatiskt genererat innehåll

·         Delta i smidande av ränker för att sprida länkar

·         Skapa sidor med lite eller inget originalinnehåll (d.v.s. kopieras från någon annanstans)

·         Cloaking – att visa sökmotorrobotar annat innehåll än det till besökare

·         Dold text och dolda länkar

·         Dörröppnande sidor – sidor skapade för att rankas bra för specifika sökningar för att driva trafik till din webbplats.

Bing riktlinjer för webbansvariga

Grundläggande principer:

·         Ge tydligt, djupgående, engagerande innehåll lätt att hitta på din webbplats

·         Håll sidtitlar tydliga och relevanta

·         Länkar betraktas som en signal om popularitet och Bing belönar länkar som har vuxit organiskt

·         Socialt inflytande och sociala delningar är positiva signaler och kan påverka hur du rankar organiskt på lång sikt

·         Sidhastighet är viktig, tillsammans med en positiv, användbar upplevelse

·         Använd alt-attribut för att beskriva bilder så att Bing bättre kan förstå innehållet

Saker att undvika:

·         Tunt innehåll, sidor som huvudsakligen visar annonser eller kopplade länkar eller som på annat sätt omdirigerar besökare till andra webbplatser kommer inte att rankas väl

·         Länktaktik på kränkande vis som syftar till att blåsa upp antalet och karaktären av inkommande länkar, som att köpa länkar, delta i smidande av ränker för länkar kan leda till av-indexering

·         Se till att rena, kortfattade URL-strukturer innefattande nyckelord är på plats. Dynamiska parametrar kan skräpa ner dina URLer och orsaka innehållsproblem med dubbletter

·         Gör dina webbadresser beskrivande, korta, rika på sökord rika när det är möjligt och undvik tecken som inte är bokstäver

·         Begrava länkar i Javascript / Flash / Silverlight; håll även innehåll utanför dessa

·         Dubblera innehåll

·         Trycka in nyckelord

·         Cloaking – då du visar sökmotorrobotar annat innehåll än det till besökare

Riktlinjer för att representera ditt lokala företag på Google

Om det företag som du utför SEO-arbete åt verkar lokalt, antingen utifrån en butik eller kör till kundernas ställe för att utföra tjänster, är det kvalificerat för en Google My Business listning. För lokala företag som dessa har Google riktlinjer vilka styr vad du bör och inte bör göra för att skapa och hantera dessa listningar.

Grundläggande principer:

·         Försäkra dig om att du är berättigad till inkludering i Google My Business-indexet. Du måste ha en fysisk adress, även om det är din hemadress, och du måste betjäna kunder personligen. Antingen hos dig (som en butik) eller hos dem (som en rörmokare)

·         Visa alla aspekter gällande din data för lokalt företag ärligt och exakt, inklusive namn, adress, telefonnummer, webbplatsadress, företagskategori, öppettider och andra funktioner

Saker att undvika

·         Skapa listor från Google My Business för enheter som inte är berättigade

·         Felaktig presentation av någon del i din viktigaste affärsinformation, inklusive ”fylla” ditt företagsnamn med geografiskt eller servicerelaterade nyckelord eller skapa listning för falska adresser

·         Användning av postlådor eller virtuella kontor istället för giltiga adresser

·         Missbruk av recensionsdelen för Google My Business-listning, med falska positiva recensioner om ditt företag eller falska negativa om dina konkurrenter

·         Kostsamma nybörjarfel som härrör från att inte läsa det finstilta i Googles riktlinjer

Uppfyllande av användarens avsikt

I stället för att bryta mot dessa riktlinjer i ett försök att lura sökmotorer att ranka dig högre, fokusera på att förstå och uppfylla användarens avsikt. När en person söker efter något har de ett önskat resultat. Oavsett om det är ett svar, konsertbiljetter eller ett kattfoto, är det önskade innehållet deras ”användaravsikt”.

Om en person söker efter ”band”, är deras avsikt att hitta musikband, bröllopsband, bandsågar eller något annat?

Ditt jobb som SEO är att snabbt förse användare med det innehåll de önskar i det format de önskar det.

Vanliga typer av användaravsikter:

Information: Sök efter information. Exempel: ”Vad är den bästa typen av bärbar dator för fotografering?”

Navigering: Sök efter en specifik webbplats. Exempel: ”Apple”

Transaktion: Söker efter att köpa något. Exempel: ”bra erbjudanden på MacBook”

Du kan få en glimt av användarens avsikt genom att googla dina önskade sökord och utvärdera aktuella SERP. Om det till exempel finns en fotokarusell är det mycket troligt att personer som söker efter det sökordet söker efter foton.

Utvärdera också vilket innehåll dina topprankade konkurrenter tillhandahåller som du för närvarande inte har. Hur kan du ge 10x det värdet på din webbplats?

Att tillhandahålla relevant, högkvalitativt innehåll på din webbplats hjälper dig att ranka högre i sökresultaten, och ännu viktigare, det kommer att skapa trovärdighet och förtroende hos din publik online.

Innan du gör något av detta måste du först förstå webbplatsens ändamål för att genomföra en strategisk SEO-plan.

Känn till din webbplats / kundens mål

Varje webbplats är annorlunda, så ta dig tid att verkligen förstå en specifik webbplats affärsmål. Detta hjälper dig inte bara att avgöra vilka SEO-områden du bör fokusera på, var du kan spåra konvertering och hur du sätter riktmärken, det kommer också hjälpa dig att skapa samtalspunkter för att förhandla SEO-projekt med klienter, chefer etc.

Vad är dina KPIer (Key Performance Indicators) för att mäta avkastningen på SEO-investeringar? Enklare beskrivet; vad är ditt mätverktyg för att mäta framgången för dina organiska ansträngningar gällande sökning? Du vill ha det dokumenterat, även om det är såhär enkelt:

För webbplatsen XXXXXXXX är min primära SEO KPI XXXXXXXX.

Här är några vanliga KPIer för att komma igång:

·         Försäljning

·         Nedladdningar

·         Registreringar via e-post

·         Inlämning av kontaktformulär

·         Telefonsamtal

Och om ditt företag har en lokal avdelning vill du också definiera KPIer för dina Google My Business-listningar. Dessa kan innefatta:

·         Klick till samtal

·         Klick på webbsida

·         Klick för köranvisningar

Du kanske har lagt märke till att saker som ”ranking” och ”trafik” inte fanns på KPIs lista, och det är avsiktligt.

”Men vänta en stund!” säger du. ”Jag kom hit för att lära mig om SEO eftersom jag hörde att det kunde hjälpa mig att rankas och få trafik, och du säger att de inte är viktiga mål?”

Inte alls! Du har hört rätt. SEO kan hjälpa din webbplats att ranka högre i sökresultaten och följaktligen driva mer trafik till din webbplats, det är bara att rankning och trafik är ett medel för ett resultat. Det finns liten nytta i rankingen om ingen klickar igenom till din webbplats, och det finns liten nytta i att öka din trafik om den trafiken inte uppnår ett högre affärsmål.

Om du till exempel driver en Lead Generation webbplats, skulle du hellre ha:

·         1000 månatliga besökare och 3 personer som fyller i ett kontaktformulär? Eller…

·         300 besökare varje månad och 40 personer som fyller i ett kontaktformulär?

Om du använder SEO för att driva trafik till din webbplats i syfte att konvertera, hoppas vi att du väljer det senare! Innan du börjar med SEO, se till att du har tagit fram dina affärsmål och använd sedan SEO för att hjälpa dig att uppnå dem – inte tvärtom.

SEO åstadkommer så mycket mer än onödiga mätvärden. När det görs bra hjälper det verkliga företag att uppnå verkliga mål för deras framgång.