Hemligheter avslöjade angående marknadsföring på TV: De verkliga nycklarna till framgång för ditt företags reklam

reklam tv

När du nämner orden ”marknadsföring på teve” eller ”tevereklam”, vad dyker upp i ditt huvud? Budget på flera miljoner (eller miljard)? Enorma företag med löjliga reklamfilmer som egentligen inte säljer något, istället går in för att vinna priser för reklambyrån som skapade dem? Bud-Weis-Errrrr? Hemska lokala reklamfilmer som liknar något filmat med den första kameran som skapades i mänsklighetens historia? Jag ställde nyligen denna fråga till en VD/Entreprenör i ett större bolag och han sa ”Tvål”. Det var allt han sa när jag frågade vad han tänkte då jag nämnde ordet ”reklamfilm”. Bara tvål.

Men om jag sa till dig att skapat kreativt och korrekt (vi kommer till bägge senare) kan TV-reklam vara en ENORM tillgång för att få nya klienter och öka din försäljning på ett mycket bevisat och lönsamt sätt (Ja, ROI kan bevisas) OCH du kan ha en HD studiokvalitet kvalitativ Reklam/kreativt marknadsförande segment som du kan återanvända online och på andra ställen. Och hela den där biten med budget. Du behöver inte vara Apple, Dove eller McDonald’s. Visste du att du kan vara effektiv för mindre än 10,000 per månad i många fall?

Vissa av er tänker antagligen…. detta låter som en blåsning. Är inte TV mycket mer? Radio är 10x den summan och så är det tryckta. Aldrig att TV kan vara så billigt. Nå, i denna artikel kommer jag avslöja några hemligheter. Hemligheter stora reklambyråer, tv studios, annan form av media och produktionsbolag inom video INTE vill att du skall veta. Det kryper antagligen i dem just nu (ursäkta).

Mot tvålkoppen för att visa några missuppfattningar, avslöja hemligheter och visa hur du kan maximera din TV-investering. Vi har även använt några personliga exempel från erfarenhet och hoppas att du kommer uppskatta dem för att visa praktisk användning av koncepten.

Missuppfattning #1: Sikta brett. Vad detta innebär: De flesta som säljer TV-reklam tror att en bred filt är bästa sättet göra det på. Många reklamfilmer i många kanaler. Eller matta på enskild kanal om och om (något bättre tillvägagångssätt). En matta kan fungera om du har triljoner att spendera men låt oss vara ärliga, de flesta av oss har inte triljoner.

Verklighet: Kör extremt nischat: Köp shower, inte stationer. Istället för att köpa ett nätverk eller en mängd slumpmässiga stationer som förmodligen prickar din demografi, fokusera på shower som attraherar din exakta publik: Gravida kvinnor, arga kattägare, fotbollsspelare, vad som helst.

Missuppfattning #2: Klassisk media är den enda lösningen: Köpa plats på TV (eller annan form av klassisk media inklusive radiostationer och tryck) är det gyllene barnet och svaret på alla dina problem. Därför bör du spara till och köpa upp MYCKET av det. Om det låter skumt, så är det.

Verklighet: Vid efterforskning och upphandling av media, leta efter en blandning av ny och gammal media och du kan få ett bättre erbjudande om du köper samtliga. Ofta, kan du för ett resonligt pris i ett svep köpa TV-reklam, bloggreklam, reklam på webbsida, reklam i podcast och mycket mer. Faktiskt fungerar det. Avtal görs i volymer och effektiv marknadsföring når folk när, var och hur de vill nås.

Missuppfattning #3: Videoproduktion är väldigt dyrt. Ett klipp på 30 sek kan kosta 100,000 kr att producera, eller mer. Låter inte så bra för entreprenörer.

Verklighet: Köp produktion av reklam i samlad form. Köper du reklam för TV och annan media? Låt dem inkludera produktion (antagligen för något mer i betalning). Kostnader för videoproduktion har gått ner och fördelen är till köparens sida. Vi spelar exempelvis in en reklamfilm i 4k, ofta för mindre än 40,000 kr.

Missuppfattning #4: ROI kan bevisas. Inget är värre än ett medieföretag som återkommer till dig och berättar att en kampanj fungerade om de egentligen inte gjorde det. Hur vet du om den fungerade om allt du ser är ett kalkylblad med lite slumpmässiga siffror?

Verklighet: Sättet att bevisa ROI är att DU fastställer vad återbetalningen är och talar om det för mediekällan. Som exempel, om du förväntar dig ökad försäljning, att kuponger användas eller e-postadresser läggs till i din databas, säkerställ att mediekällan vet HUR du mäter. En hemlighet till att maximera ROI är att ha någon form av call-to-action som är mätbar för din reklam vilket betyder en särskild kampanjkod eller speciell webblänk endast använd för reklamen. Då kan du se EXAKT hur den fungerade.

Missuppfattning #5: En 30 sekunders reklamfilm är det enda alternativet. Detta är den traditionella tiden för reklamfilm och den är generellt godtagen…. men det är VERKLIGEN inte den enda.

Verklighet: 10, 15 är också gångbara alternativ som medieföretag har i sin bakficka…. eftersom de kostar mindre. Sök även sponsring i program (segmentsponsring) och annonser endast online vilka ofta kan vara ännu effektivare eftersom de flesta videoklipp online endast visas en begränsad tid under sändning online. Vissa program har dessutom anpassat en typ av marknadsföring vilket får det att se ut som om din reklamfilm är del av programmet. Unikt alternativ.

Missuppfattning #6: TIVO kommer äta upp ditt ansikte. TIVO och TIVO-liknande saker kommer dyka upp och stjäla din reklamfilms själ eftersom den hoppas över av uppmärksamma kunder.

Verklighet: Tro det eller ej, mindre än 20 % av reklamfilmer hoppas över. Fortfarande orolig? Gå in för reklamfilmer endast online som inte kan hoppas över. En annan lösning: betalning baserat på pris per visning och se till att du endast betalar NÄR din reklamfilm tittas på.

Missuppfattning #7: TV är endast för stora varumärken. Stora belopp. Ofta meningslösa reklamfilmer.

Verklighet: Högst riktade annonser för småföretag är otroligt gångbart alternativ. Nyckeln? Det behöver inte vara häpnadsväckande och ha explosioner för miljontals kronor. TV-tittare är smartare än folk ger dem erkännande. En ärlig och rak annons med VD som förklarar produkt/tjänst/som visar webbsida kan ofta vara precis lika effektiva som en kampanj för miljoner (filmad med en bra kamera naturligtvis). Dessutom är en ny och effektiv trend att värden rekommenderar din produkt.

Slutsatsen är att TV och korsvis marknadsföring över andra plattformar är otroligt effektivt om gjort korrekt och det kommer inte få dig att springa till banken för lån. Följ dessa tips och förhoppningsvis kommer du inspireras att prova bredden TV-världen erbjuder. Också, om du vill se utifall ett alternativ för TV-baserad ny/gammal reklam är rätt för dig och ditt företag, låt oss veta så kan vi tala om det.

Källa: therisetothetop.com

Radioreklam – Skapa den effektivaste radioreklamen

Radiokampanjer återupplivade av streaming

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

radioreklam

Har du hört att radioreklam är på nedgång? Att radioreklam är mindre effektivt än de en gång var?

Faktiskt kunde inte motsatsen vara mer sann.

Vissa studier visar att ROI för radioreklam kan vara 12x det som spenderades.

Radiokampanjer återupplivade av streaming

Det är också värt notera att konceptet ”radioreklam” förändras. Som exempel, tjänster för streaming och poddar gör reklamsnutten med radioröst relevant igen. Med det sagt, att skapa lockande radiokampanjer är lika viktigt som någonsin.

Från ett marknadsföringsperspektiv representerar den genomsnittliga 30- eller 60-sekunders radioreklamen en tidpunkt för ett gyllene tillfälle att berätta en historia, nå lyssnaren på djupet och ro affären i hamn vad gäller att förstärka värdet på varumärket och omvandla call-to-action till, ja agerande.

I korthet är det ett magiskt ögonblick. Och om marknadsförare berättar sin historia på rätt sätt drar dem fördel av ett av de mest effektiva medier för marknadsföring i historien – ljud.

7 Tips för skapande av fantastisk radioreklam

Fantastisk reklam är fantastisk för att den följer samma regler som ett fantastiskt samtal. De är enkla, raka, och ärliga, och personerna som skriver samt producerar dem är inte rädda för att slänga in lite av sig själva i mixen för att göra dem humana och minnesvärda.

Här är en genomgång av några tips att luta sig mot när du funderar på hur ditt eget budskap kan tänkas se ut – eller snarare låta – på radio, och hur den perfekta radioreklamen behöver skapas:

1. Din radioreklam bör vara trovärdig

Ärlighet är den bästa policyn. Ge inte löften du inte kan hålla. Undvik dramatisering. Skrik inte ditt budskap. Låt inte som krängaren i hörnet av marknadstorget. Berätta bara din historia och låt produkten eller tjänsten tala för sig själv.

2. Rolig radioreklam kan vara effektiv

En kul röst kan man nå långt med, men se till att den passar ditt valda tema. Och över tid med kampanjen, se till att variera budskapet för att undvika att det blir slitet.

3. Använd struktur för problem / lösning i ditt manus

Du har bara några få dyrbara sekunder att övertyga lyssnare varför de skall bry sig. Ett problem-/lösningsbaserat agerande täcker mycket på nolltid.

4. Ditt manus för bakgrundsrösten i radioannonsen bör tala om något specifikt, inte generellt

Ju mer fokuserad och detaljerad du är, desto mer kommer du att sticka ut. Varje bil täcker långa sträckor per liter, men endast din bil kan täcka hundratals kilometer på en tank. Tillräckligt för att ta dig från här till Köpenhamn och tillbaka.

5. Fokusera på ditt erbjudande

Oavsett vad ditt erbjudande är måste det relatera till en produkt som säljs – detta är inget läge att vara otydlig.

6. Skriv en annons med din publik i åtanke

Dina lyssnare sitter antagligen vid ratten, därför kan de inte släppa vad de gör och skriva ner det. Om du använder ett telefonnummer – vilket förhoppningsvis är enkelt att komma ihåg till att börja med – upprepa det minst tre gånger. Dela upp det i minst fyra siffror om två delar (t.ex. blir 2377 tjugotre, sjuttiosju).

7. Undvik fällan med ”nästa 30 lyssnare”

De flesta av dina lyssnare kör bil och många kommer inte bry sig att ringa till dig i ögonblicket, förutsatt att de kommer vara för långsamma att dra fördel av vad du erbjuder. Markera i slutet. Avsluta alltid klippet med det du vill att de skall minnas mest. Om du vill att de skall dra fördel av en kampanj, överväg att erbjuda dem en minnesvärd kod som de kan tillhandahålla vid beställning online, via telefon eller personligen i din butik.

Överväganden när du väljer en röst för dina kampanjer i radioannonser

Vet du vilken röst du vill ha? Att välja den rätta rösten är av största vikt eftersom rösten kommer fungera som varumärke för ditt företag och sannolikt vara den första mänskliga kontakten för dina kunder.

Kön

Attributen för din röst som agerar varumärke, såväl som demografin du har som målgrupp och du försöker locka kan påverka om du beslutar att använda en manlig eller kvinnlig voice-over. När det kommer till kön finns inga regler satta i sten. Vissa företag kan exempelvis välja en kvinnlig röst som ett sätt att locka en kvinnlig publik, medan ett annat företag också kan välja en kvinnlig röst med intentionen att locka en manlig publik. Ditt val av kön beror helt på ditt varumärke och vad du känner kommer genljuda bäst med din målgrupp.

Ålder, dialekt och stil

Kom ihåg att tänka på åldern, dialekten och stilen då du väljer en röst. Skriv ner vad du vet om dina kunder och välj en röst som bäst återspeglar deras demografi och uppfyller deras specifika behov. Undersökningar har visat att de flesta annonsörer föredrar att välja en voice-over som låter likt deras målgrupp. Din publik kan önska en upplyftande röst, en lyrisk röst eller till och med en kunnig röst.

De 8 bästa tillämpningarna för att boka din kampanj med radioannons

För att få ut det mesta av din nästkommande beställning på en radiostation – och maximera sträckan den håller oavsett kampanj – ha dessa tips ständigt i åtanke:

1. På traditionell radio – håll dig till bästa sändningstid

Många radiostationer kommer insistera på att sprida dina reklamsnuttar dygnet runt. De kommer vifta med billigare luckor under de sena timmarna mitt i natten för att uppväga de relativt dyrare under sändningar morgon och eftermiddag. De kallar dem ”wide rotators” och du bör inte ta betet. Kom ihåg när din publik är fångad: Under körningarna till och från arbetet. Allt annat som inte kopplar till din målgrupp är slöseri med resurser.

2. Fråga efter bonustyngd på din utvalda radiostation

Att köpa ett visst antal reklamluckor över en given tidsperiod kan ge annonsörer tillfälle att fråga efter fler. Se till att bonusluckor sänds under tid som uppfyller dina krav på marknadsföring.

3. Överväg att blanda producerad reklam med lokal värd som rekommenderar

Vissa kanaler tillåter att lokal värd rekommenderar annonsörens produkter och tjänster i etern. Detta är särskilt populärt då det handlar om annonsering i poddar.

Fördelen med värd som rekommenderar i reklamen är att lyssnarna troligare faktiskt hör ditt varumärkes reklam eftersom det hamnar mitt i sändningen. Många gånger kommer lyssnarna byta radiokanal då de förutser att ett block med radioreklam kommer inledas. Att få din produkt rekommenderad mitt i programmet på morgonen eller kvällen ökar verkligen chansen att lyssnarna hör talas om dig.

Också, beroende på talangen kan detta vara en kraftfull rekommendation av varumärkets värde, eftersom lyssnare vilka annars inte är intresserade mycket väl kan stanna kvar om deras favoritvärd levererar den och de är ett fan.

Studera utbudet av talangen i etern för att bättre förstå vilka som kanske redan tillhandahåller den här typen av rekommendation i etern.

4. Om du använder en värd för rekommendation, nå ut ofta och agera omtänksamt

Att bygga relationer är av yttersta vikt vid etablering av kraftfulla kampanjer. Det lyfter kraften från enkel rekommendation till ett personligt meddelande som genljuder ännu starkare hos lyssnarna. Det skadar aldrig att vara ett fan och supporter av programmet som du gör reklam hos.

5. Mobilisera med marknadsföringsvärde

Se till marknadsföringsavdelningen för att utöka räckvidden med en given kampanj. Många stationer och poddar kommer beakta lägga till marknadsföring i utbyte mot värderade produkter och tjänster som de kan ge bort. Förhandla fram större utbyten – exempelvis: annonsör tillhandahåller produkter värda 10,000 kr i utbyte mot 100,000 kr i marknadsföringsvärde – genom att förhandla med en ordentlig plan.

6. Behandla streaming online som en bonus

Många radiostationer kommer be om ytterligare betalning för streaming online. Betala inte för det privilegiet. Fråga istället efter det som en bonus. Bandbredd är billigt, till skillnad från konventionella luckor för reklam. Det konkurrerar inte mot annan reklam för tid i etern. Att fråga om det kan slängas in är en enkel vinst.

7. Be om intervjuer

Om podden eller radioprogrammet du annonserar med är ett i nyhetsform, be om intervjuer med värden. Alla värdar kommer inte gå med på det – noggrann separation av redaktionellt och reklambaserat innehåll förhindrar ofta sådana arrangemang, samtidigt som vissa programformat helt enkelt inte har utrymme för intervjuer – men det är värt att undersöka och se om det alls är ett alternativ.

8. Återuppfinn inte hjulet

Fråga exempelvis liknande annonsörer om lyckade kampanjer, arbeta därefter med din samarbetspartner som skall sända för att replikera formen. Ha i åtanke att olika angreppssätt kan fungera olika för individuella program, stationer och marknader. Men generellt kan en bredare förståelse om vilket uppdrag som tidigare under liknande omständigheter fungerade, maximera potentialen för en lyckad kampanj.

Radioreklam kommer fortsatt vara relevant – håll detta medium levande för ditt varumärke

Det talas mycket där ute om nedgången inom radio och den märkbara tillväxten inom digital media. Men dessa ord korsas mer och mer. En investering i radio kan också vara en investering i digitala mediekanaler. Samtidigt som traditionellt sänd radio fortfarande är av vikt, så har detta medium gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa sig till tiderna genom att växa in i alternativ med streaming online, och mer därtill.

Så ha radio i åtanke när du väger in dina kanaler för marknadsföring!

Mer om hur du skapar en klockren radioreklam

Källa: voices.com

En påminnelse för e-handlaren

En bra shopping upplevelse inkluderar en enhetsoptimerad shop, rak och informativ produktionformation, snabb och kostnadsfri leverans, möjligheten att shoppa utan att skapa ett konto, samt flera betalningsalternativ att välja mellan för att nämna några faktorer.

Oavsett vad du driver för e-handel idag så arbetar du mot ett konsumentbeteende som ställer högre och högre krav på vart pengarna ska spenderas. Finns det du säljer till ett bättre pris och med en trevligare köpupplevelse, så kommer du få det tufft att konkurrera.

Klarna har producerat ett gäng bra videos på ämnet shopping experience som finns tillgängliga på YouTube innehållande:

- Hinder för tillväxt
- Nyckeldata om konsumentkraft och shoppingbeteende
- Varför Millennials och Gen Z-kunder är avgörande
- Betydelsen av flexibla betalningsmetoder
- Hur man ökar konverteringsfrekvensen och det genomsnittliga ordervärdet
- Hur man kan minska övergången från vagnen med en bättre kassaupplevelse
- Klarna's Pay Later-alternativ: Hur bra är det för affärer?
Hur en Smoooth shoppingupplevelse ser ut

Utöver dessa videos så finns det en intressant rapport hos Klarna för den som vill ta del av en hel del intressant data.

För den som inte får tillräckligt med idéer från Klarnas videos på saker som kan förbättras i shoppingupplevelsen, finns även en väldigt bra tillgång från Google. UX playbook for retail.

Varumärkes- och konverteringsarbete är inget som bör ses som en punktinsats. Ditt företag behöver ha en plan för ett löpande arbete med dessa typer av insatser.

Exempel på hur varumärkes- och konveteringsarbete kan planeras och prioriteras.

För den som vill ta del av Googles UX playbook för retailers så finns den tillgänglig här. I playbooken får du konkreta exempel på små ändringar som kan bidra till stora förändringar i ditt försäljningsresultat. Ibland ligger det intäkter närmare än vad man kan tro, och bara den som investerar i att bli bättre med sin konvertering kan och får veta hur mycket! Lycka till med optimerandet!

Paradox Interactive + Indy Neidell = SANT

Nedan kan ni se ett av resultaten från vårt senaste samarbete tillsammans med Indy Neidell och Paradox Interactive. Samarbetet syftat att lansera den tredje stora expansionen för Hearts of Iron IV: La Résistance. Vad skulle ha hänt om fransmännen hade beslutat sig för att involvera sig i det spanska inbördeskriget? Indy tror att det skulle resultera i ett franskt inbördeskrig.

Indy Neidell med kollegor driver sedan 2018 YouTube-kanalen World War Two: https://www.youtube.com/channel/UCP1AejCL4DA7jYkZAELRhHQ/featured.

Kanalen dyker in i historien till ett av de mest förödande krig i mänsklig historia. Teamet av hängivna historiker täcker händelserna i andra världskriget vecka efter vecka i realtid. Dessutom tar dem en djupgående titt på kriget mot mänskligheten, nyckelpersoner i alla läger, militär hårdvara, påverkan på kultur, militära strategier och livet på hemmafronterna eller under ockupationen. Kanalen har fått miljontals visningar och uppskattas världen över.

Många av fansen delar samma entusiasm till Paradox Interactives strategispel Hearts of Iron IV: https://www.heartsofiron4.com/. I spelet har du möjlighet att skapa din egna alternativa historia. Du kan ta kontroll över vilken nation som helst under andra världskriget; den mest engagerande konflikten i världshistorien.

Fansen har länge efterfrågat detta samarbetet vilket gör det extra roligt för att fansen fått precis det de ville ha. Är du intresserad av ett kommersiellt samarbete tillsammans med Indy och hans team får du gärna kontakta oss på Megapixel så att vi kan utforska möjligheterna.