Framgångsfaktorer i sociala medier

Men Stefan

Konsumtionen på video online har ökat dramatiskt. Det är gammal fakta snarare än en nyhet. Bland dem mest populära tjänsterna där konsumtionen är som högst hittar vi YouTube, Facebook och Instagram. Vad kan du då göra som företag för att möta den här trenden och kapitalisera på den? Vi tänkte dela några av våra tankar kring ämnet. Här kommer några exempel på lyckade kampanjer och tips som du kan ha med dig när det dags för nästa kampanj.

Till att börja med behöver du vara aktiv i ovanstående kanaler. Men det räcker inte att skrika ut dina budskap och rabattkampanjer med megafon för att få bra resultat, du måste ha en strategi.

Ställ dig själv frågan;
Vad för material engagerar min målgrupp?
Vad är mina besökare intresserade utav?
Vad har fungerat bra tidigare?
Vad har fungerat mindre bra?
Hur gör mina konkurrenter?
Kan jag göra det konkurrenterna gör ännu bättre?
Hur gör jag för att konvertera trafiken till att bli betalande kunder eller en kontakt?

En trend som vi ser allt mer av idag är att anspela på aktuella frågor, samhällsdebatter och TV-serier. Ett klockrent exempel är när flygbussarna hintade att Stefan Löfven inte riktigt hade koll på läget. Du kommer kanske ihåg ”men Stefan”-reklamen som målade väggarna i hela Stockholms tunnelbana dagen efter hans uttalande i media. Den kampanjen kördes även online och fick otroligt bra uppmärksamhet i media.

Ytterligare en trend som vi ser som en framgångsrik sådan är utbildande videos/tutorials. Visa din målgrupp att du är absolut bäst på det du gör. Du får ett förtroende som leverantör när du gör detta och i regel behöver inte denna typ av produktioner blir allt för tunga för kassan.

Ett återkommande misstag som vi ser bland stora och små bolag är att man missar ett tydligt budskap. Uppmaning till agerande i texter vid lansering av videos i sociala medier är otroligt viktigt när du distribuerar ditt videomaterial. Många glömmer bort de värdefulla funktionerna på Facebook och Instagram som gör att du kan placera en ”call2action” i slutet av din video. Det är just dessa funktioner som gör det möjligt att slussa tittaren från videon till din hemsida eller landningssida.

I samband med den ökade konsumtionen av video har även gemene mans tålamod minskat. Istället för att fråga ”hur lång kan en video vara?” bör du istället fråga ”hur kort kan den vara?”. Du har bara att vinna på att försöka förmedla det du vill ha sagt på så kort tid som möjligt. Försök att hålla dig under 2 minuter, gärna under minuten om möjligt. Det finns självklart undantagsfall men detta är en bra grundregel att förhålla sig till. Facebook och Instagram spelar även igång videos utan ljud idag när du scrollar förbi eller till en video. Testa att jobba med undertexter, det höjer chanserna att fånga intresset och få en riktig uppspelning av din video.

Några som är extremt duktiga på korta informativa och intressanta videos på Facebook är Tasty. Du har säkert stött på deras videos i ditt flöde. Tasty visar hur du gör sushi tårta, taco lasagne eller till exempel en Barbeque macka på 15-30 sekunder. Den här typen av produktioner kan du producera i stor volym utan att det medför höga kostnader för bolaget. Det du behöver är en uppsättning rekvisita som går att återanvända vid varje produktion, en plats som kan användas vid varje inspelningstillfälle och en ljussättning som används identiskt varje gång det är dags för inspelning. Har du den här uppsättningen kan du spela in flertalet videos vid varje tillfälle du filmar. Det gör det betydligt billigare om du anlitar externt.

Lycka till marknadsföringen och tveka inte att höra av dig till oss på Megapixel om du behöver hjälp med produktionen.

Robin Westerback
SÄLJARE & PROJEKTLEDARE Glad skåning som alltid livar upp stämningen, även om inte alla förstår vad han säger.